Kan ik als ik 18 ben gewoon een week vrij van school nemen?

Ik ben blijven zitten dit jaar, maar als mijn oude klas op examenreis gaat zouden we dit samen doen\. meestal is dit 1,5 maand voor de zomervakantie, wanneer ik dus nog school heb.. \nou be ik dan al 18, kan ik gewoon een week vrij nemen om mee te gaan? \want ik ben niet leerplichtig dan..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (9)

Nee, je bent dan nog steeds leerplichtig.
De regels zijn aangepast, je bent tot je 21e tegenwoordig leerplichtig. Tenzij je minimaal havo of mbo diploma hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek daar eens een betrouwbare bron bij, want hier staat echt tot 18: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/kwalificatieplicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bron is de leerplichtambtenaar die mij vorige week een boete heeft gegeven voor het niet aanwezig zijn op school en ik ben ook 18
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inderdaad een startkwalificatie hebben. De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen onder de 18 jaar die geen diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger) hebben deze zogenoemde startkwalificatie alsnog moeten halen. Maar als je 18 jaar bent geldt dat niet meer. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag vanaf je 18de gewoooon van school.
Je moet je WEL aan de regels van de school houden. De leerplicht ambtenaar kijkt hier wel op..daarom krijg je wel boetes ed als je er niet bent (dit geldt niet voor alle soorten onderwijs)
Ja kan doen wat je wilt, al ben je 1 maand weg. Maar het is wel je eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt geen leerplicht meer inderdaad maar je hebt wel de plicht om een x aantal dagen op school aanwezig te zijn.
wanneer je je niet aan het reglement van jou school houd hebben ze het recht je te schorsen.

ik zou dus eerst informeren bij je school hoe de regels zijn.

zie het als werk. je hebt een x aantal vrije dagen per jaar en als je meer wil gaat dit in overleg maar het kan dus geweigerd worden en als je dan toch gaat kunnen ze je zelfs ontslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees bij het eerste antwoord dat je nog leerplichtig bent.
Zoja...ga in gesprek met het schoolhooft , misschien vindt hij/zij het niet erg dat je om zo,n reden een week verzuimt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan nog gewoon leerplichtig, omdat je dan nog neit een startkwalificatie hebt. Je moet namelijk minstens een HAVO of MBO niveau2 diploma hebben voor je echt neit meer leerplichtig bent.
Jammer dus, maar die vrije week zit er helaas niet in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Los van het feit trouwens of jij nu wel of niet een week vrij zou kunnen krijgen, is het helemaal niet aannemelijk dat die andere groep, met begeleidende docenten, jou mee willen hebben. De school waar ik werk zou dat zeker niet doen.

Toegevoegd na 1 dag:
Het valt me op dat hier vooral over leerplicht en kwalificatieplicht wordt gepraat (o.a. door mij), maar als docent in het VO wil ik toch ook iets anders noemen:
Je wilt met de klas die vorig jaar wèl is overgegaan naar de examenklas op reis. Dat zou op mijn school nooit gebeuren, een doublant die een klas lager zit meenemen op een reis die speciaal wordt georganiseerd voor de examenklas.
Dus los van het feit of je wel of niet vrij zou kunnen krijgen is de kans dat je mee mag met die examengroep volgens mij nihil. Op onze school (en dat is een grote scholengemeenschap met bijna tien locaties) mag zoiets zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je je eigen bron niet goed gelezen. Je moet inderdaad een startkwalificatie hebben. De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen onder de 18 jaar die geen diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger) hebben deze zogenoemde startkwalificatie alsnog moeten halen. Maar als je 18 jaar bent geldt dat niet meer. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de correctie Momopoyolo, maar het is niet zo simpel als vraagsteller Sebaskalk hoopt.
Laat ik mijn antwoord dan uitbreiden: In het VO is het spijbelen als er een week "vrij" wordt genomen, zie:

Melden van verzuim en spijbelen
Om spijbelen tegen te gaan is het belangrijk dat u het de school altijd laten weten wanneer uw kind niet naar school gaat. De schoolleiding maakt een melding bij het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (voorheen IB-Groep) zodra uw kind zonder geldige reden:
meer dan 3 achtereenvolgende schooldagen verzuimt of;
in totaal 16 uren les- of praktijktijd in 4 opeenvolgende weken heeft verzuimd. Verder heb je gelijk Momopoyolo wat betreft de kwalificatieplicht tot 18 jaar, maar je mag op dat moment niet zomaar stoppen met school, want: Als een leerling de school verlaat zonder startkwalificatie, meldt de school dat bij een Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC). De melding wordt gedaan bij leerlingen tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. De melding wordt ook gedaan bij leerlingen tot 23 jaar die langer dan 1 maand zonder reden van school wegblijven.
volgens mij is het zo dat als je 18 bent en (natuurlijk) je middelbare school hebt afgerond mag je een heel jaar vrij nemen want dan ben je niet meer leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft met leerplicht niet zo veel te maken.

De Leerplichtwet regelt dat ieder kind tot zijn achttiende verjaardag naar school of naar de opleidingsplaats gaat en op een school staat ingeschreven.

Ook heeft dat niet met je kwalificatieplicht te maken.

Het heeft te maken met de regels van de school.
Daar sta jij ingeschreven.
En ik neem aan dat jij daar een diploma wilt halen.

Je kunt dus niet zo maar een week vrij nemen.
Je kunt wel de directeur van jouw school om toestemming vragen.

Lees in de bron:

Voor een extra vakantie van 10 dagen of korter, moet de directeur van de school toestemming geven.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot en met 18 jaar. Maar ga er eens met je schooldirectie of je klasseleraar over praten. Als je resultaten nu goed zijn, mag het misschien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er goed voor staat kun je je altijd nog ziekmelden, een week ziek thuis zitten verbaasd echt niemand. Zeker kijkt niemand er van op als je een rustige en gemotiveerde leerling bent.