Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand WEL vinden hoe de percentielscore van de cito is om te rekenen naar de eindscore?

Het gaat om het Cito volgsysteem van het basis onderwijs.

Wat ik WEL weet is dat de eindscore loopt van 501-550 en de percentielscore van 1-100%

Verder staat er op wikipedia dat 50% = 535

Met: 1% =501 en 100% =550 is dit dus niet lineair

Op een onderwijs site staat helaas ook dat ze niet hebben kunnen vinden hoe ouders het zelf kunnen omrekenen

Weet iemand het wel????

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cito_Eindtoets_Basisonderwijs

12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dit ook: De percentielscore geeft weer hoe een leerling heeft gepresteerd ten opzichte van de andere leerlingen uit de regio die de toets in hetzelfde jaar hebben gemaakt. Een percentielscore van 60 betekent dat 60% van de leerlingen dezelfde of een lagere score behaalde en dat 40% een hogere score behaalde. Het is dus afhankelijk van hoe de overige leerlingen in de regio scoren. Wikipedia gaat hier uit van een landelijk gemiddelde (neem ik aan). Bronnen:
- http://osc.de-csv.nl/Testen/CITOtoets/tabid/74/Default.aspx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De percentielscore heeft niet zo veel te maken met de eindscore van de lln - het geeft alleen aan of de leerling onder- of bovengemiddeld scoort. Er valt voor ouders niets om te rekenen, het is slechts een gegeven dat door CITO ter vergelijking gegeven wordt. Dus de info die op Wikipedia gegeven wordt, is volgens mij onjuist, of in ieder geval incompleet.

Stel dat een leerling bij Taal 75 van de 100 opgaven goed
heeft beantwoord. Daarbij hoort bijvoorbeeld (verschilt echt per jaar) een percentielscore van 48. Dat getal betekent:
• 48 procent van alle kinderen die meededen
aan de Citotoets had minder vragen goed
beantwoord dan de leerling (75), of precies
evenveel.
• 52 procent van de kinderen had meer dan
75 vragen goed beantwoord.

Er is geen eenduidige grafiek te maken die voor alle jaren geldt - er is geen formule aan te koppelen.

Ik hoop dat ik uw vraag duidelijk beantwoord heb!
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mooi antwoord hoor, ik hoopte op een mooie omrekening maar was er zelf ook al achter dat die er niet was. Deze uitleg maakt het systeem wel veel duidelijker voor iedereen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding