kan school (terwijl je al halvewegen het tweede jaar ben in MBO) je weer terug zetten naar het eerste jaar?

Mijn broer volgt de opleiding Bedrijfsadministratie Niveau 4, hij had vorig jaar een moeilijk jaar, maar was met de hakken over de sloot over naar het tweede jaar. hij had daar 2 onvoldoendes voor zijn Project en voor het vak Calculatie.
dit jaar moest hij de eerste toets inhalen voor Calculatie om zijn cijfers voor het eerste jaar beter te maken. Deze toets heeft hij onlangs gemaakt maar niet voldoende afgesloten.

Dit jaar, in het 2e jaar Bedrijfsadministratie, volgt hij nu zijn stage bij een erkend stagebedrijf voor zijn opleiding. deze moet hij volgen tot februari, daarna moet hij weer naar school toe. tot onze schrik werden we een week geleden gebeld door zijn Studieloopbaan begeleider dat hij waarschijnlijk weer terug moet naar het eerste jaar omdat hij nu nog met 2 onvoldoendes staat van het eerste jaar.

Hij had voor de zomervakantie gehoord dat hij gewoon over is, dus mijn vraag luidt als volgt : kan school, terwijl je al meer dan halverwegen bent van het 2e schooljaar, je weer terug zetten naar het eerste jaar?

ik vind dit maar een raar en vraag me af of school dit veel eerder had moeten melden, of dat ze mijn broer niet naar de 2e moesten laten gaan voordat alles correct was afgesloten.

MysteryGuitarMan

PS. Dit is de site van het ROC A12, waar hij zijn opleiding volgt.

http://www.a12.nl/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ikzelf zit op het HBO, en daar dien je binnen 2 jaar je propedeuse te hebben gehaald. Ik geloof echter dat deze regels er niet zijn voor het MBO.

Jou broer heeft in principe het eerste jaar gewoon niet gehaald. Als ze lullig waren geweest, hadden ze hem kunnen laten zitten, en hem het jaar over kunnen laten doen. Echter zal een gesprek met de studieloopbaan begeleider hebben geleidt tot het tóch overgaan, met de bedoeling om de 2 onvoldoendes te herstellen naar een voldoende middels een herkansing.

Nu heeft je broer dit niet gedaan. Hierdoor loopt hij dus eigenlijk achter. Hij mist kennis uit het eerste leerjaar. Het advies van de studieloopbaan begeleider is dus om eventueel het 1e jaar over te doen, om zo ervoor te zorgen dat er genoeg tijd naar deze twee vakken gaat. Het is namelijk goed mogelijk dat je broer de herkansingen minder heeft voorbereid, omdat hij vakken uit het 2e jaar ook wilde halen.

Het beste lijkt me, om een overeenstemming te maken met de studieloopbaan begeleider. Mogelijk kan je broer de lessen van het eerste jaar volgen, met wat lessen van het 2e of 3e jaar erbij, zodat hij niet een jaar "weggooid."

Uiteindelijk kan jou school hem terug plaatsen in het eerste leerjaar, aangezien hij dit nog niet heeft gehaald. Hij is in eerste instantie eigenlijk "gematst" door hem over te laten gaan. Achteraf gezien was het misschien beter dat hij eerste het 1e leerjaar had afgerond, maar dit kun je nooit van tevoren weten. Ik neem aan dat dit in overleg is gebeurt en dat je broer hiermee is ingestemd. Deze begeleider kan niets meer doen als advies geven. De keuze ligt bij je broer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje hier heb ik veel aan, we kijken het verder aan en er volgen nog gesprekken. waarschijnlijk moet hij bijlessen volgens voor calculatie zodat hij niet terug hoeft naar het eerste jaar, dat is een opluchting. MysteryGuitarMan.

Andere antwoorden (1)

Ja, volgens miij kan dat gewoon. Is mij 25 jaar geleden gebeurt op het ROC (toen De Rooi Pannen) in Tilburg.
Was voorwaardelijk over, en moest met kerst wegens tegenvallende resultaten terug naaar de eerste. Niets om je heel druk over te maken hoor. Blijkbaar is je broer nog niet geheel aan de huidige stof toe. Van een jaar doubleren ontwikkel je best goed moet ik zeggen.