Kunnen mensen met autisme ook een beroep hebben waarbij ze mensen met autisme begeleiden?

ik heb zelf autisme en zou later graag een beroep willen hebben waarbij ik mensen met autisme ga begeleiden.
Nu vraag ik me af; is dat mogelijk en zo ja, hoe kan ik begeleider worden?
Ik wil graag een goed antwoord, want ik wil dit allemaal uitzoeken voor mijn sectorwerkstuk. Daarmee maak ik een keuze voor mijn opleiding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ligt aan de mate van autisme, heb je Asperger of PDD-NOS? Hoe 'zwaar'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt natuurlijk aan welke vorm van autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me lastig, want over autisme groei je niet heen. Je kunt er wel mee om leren gaan. Tot op zekere hoogte zou je jongeren dus wel kunnen begeleiden. Maar als je in het groepswerk terecht komt werk je in een team met allemasl collega's en ik kan me zo voorstellen dat je dan wrl tegen een aantal dingen aan zult lopen, zoaks bv insoelen op onverwachte situaties, flexibiliteit, ander perspectief. Sorru, misschien niet het antwoord wat je hoopt. Het is ook slechts míjn vísie. Ik heb zelf geen autisme, wel werkervaring met deze doelgroep, en werken in een team.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Bijvoorbeeld in een instelling. Ik heb PDD-NOS en zit op een instelling die Werkenrode heet, met jongeren die allemaal ASS (AutismeSpectrumStoornissen) hebben. Je hebt ook een beroep dat Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV'er) heet, en dat kun je doen met mensen met 'gedragsstoornissen.'
Hoop dat je wat had aan mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook sociale pedagogiek gaan doen, op MBO of HBO niveau en zo kinderen met autisme gaan begeleiden. Ik zou alleen wel heel goed nadenken welke belemmeringen je tegen kan komen. Bijvoorbeeld: autisten zijn vaak niet zo flexibel en als zowel jij als degene die jij begeleidt niet flexibel is, dan kan dat moeilijke situaties geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb hieronder 2 bronnen met meer info gezet. Heel veel succes met je werkstuk!