Ik wil als profiel natuur en gezondheid kiezen. Maar ik weet niet zeker of ik wel tegen bloed kan, kan ik dan beter een ander profiel kiezen

IK wil misschien radioloog worden of ortho of apotheker ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

kies dat profiel waar je hart en ziel naar uit gaat, dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het profiel natuur en gezondheid kan je nog allerlei richtingen op! Je hoeft echt niet direct geneeskunde te studeren hoor. Of een andere bloed-gerelateerde studie.
Talen, psychologie, kunst, wiskunde... er is nog zo veel mogelijk! Kijk eens bij www.studiekeuze123.nl en klik op "Vergelijk nu". Dan op "Ik heb een VWO diploma" en vervolgens klik je op je profiel + keuzevakken. Kijk dan eens wat een mogelijkheden! Er zijn er trouwens nog meer; bijv. studies als wiskunde staan er niet tussen als je alleen wiskunde B1* hebt gedaan, maar bij veel universiteiten wordt je wel gewoon toegelaten ondanks dat kleine 'gebrek'. Dat werk je zo bij.

Dus, kies dat leuke profiel!

*Dat is met de vroegere vakken zo, nu heb je A, B, C, D en weet ik wat...ik weet niet hoe het daarmee zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb Natuur & Gezondheid gedaan en ben in mijn hele schoolloopbaan maar één keer met bloed in aanraking gekomen, toen we bij biologie een les lang gingen ontleden. Die les mocht je trouwens nog overslaan ook. Als je niet tegen bloed kan, is dat dus helemaal geen reden om het profiel niet te kiezen. Beter is het om te kijken naar wat je leuk vindt om later in je leven te gaan doen en goed te kijken of de vakken daarop voorbereiden.

Bedenk goed dat radiologie een medisch specialisme is en dat je in een opleiding geneeskunde zeker in aanraking zult komen met bloed. Als apotheker doe je een opleiding farmacie, waarbij het ook niet uitgesloten is dat je met bloed in aanraking komt. Als het beroep je interessant lijkt, hoeft dat trouwens geen reden te zijn om er niet voor te kiezen. Alles went en als je bedenkt dat artsen er zijn om het bloed vooral in je lijf te houden…

Met het profiel Natuur en Gezondheid kun je trouwens heel veel kanten op. Er zijn genoeg opleidingen te doen, waarbij je nooit hoeft te gaan snijden.

Veel succes met het maken van je keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik afgelopen zomer Natuur en Techniek afgerond op VWO, en dat verschilde niet zoveel van Natuur en Gezondheid. Het enige verschil was dat er meer nadruk lag op natuur- en wiskunde, en dat biologie een keuzevak was. Je kunt zelfs nog NT kiezen met biologie erbij, dan kun je nog veel meer kanten op, misschien dat je je keuze wilt bijstellen. Uiteindelijk bleken de eerste jaren NT en NG zelfs gelijk te zijn bij mij op school, en in de laatste twee jaren hadden we voor wiskunde, scheikunde en natuurkunde één extra dun boek van ongeveer 4/5 hoofdstukken. Ik weet niet hoe het nu is met de nieuwe tweede fase, maar de lesstof zal niet veel verschillen omdat de vervolgopleiden niet tegelijkertijd erg veranderd zijn. Succes met je school!

Toegevoegd na 11 minuten:
En nog over het bloed, als je het niet zeker weet, zou ik het zeker proberen. Als dan blijkt dat je er niet tegen kunt, zou ik het bespreken met de docent. Die kunnen dan altijd een vrijstelling of een vervangende opdracht regelen. Bij biologie is genoeg te bedenken waar geen bloed bij aan te pas komt, zoals plantenonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het profiel gekozen met de vakken die ik het makkelijkst en het leukst vond. Mensen kunne het hebben over een pretprofiel maar uiteindelijk moet je kijken wat jij leuk vind zelfs als anderen dit raar vinden. Ik ben er nogsteeds blij mee en zit nu in mijn examenjaar en ga het waarschijnlijk met gemak halen. Later wil je toch niks doen wat je niet leuk vind. Verder hoef je bij apotheker eb ortho geen bloed te zijn (meestal). Verder went alles dus ook bloed zijn. Kijk naar csi en je merkt het snel genoeg. Ook is het zo dat als je ermee werkt je er minder last van hebt omdat je een missie heb en je je dus niet focust op het bloed.