Waarom moesten wij vroeger altijd met vulpen schrijven en niet met een balpen?

Toen ik nog op de basisschool zat, mochten we alleen met vulpen, potlood, vulpotlood, stabilo en gelpen schrijven.
maar niet met een balpen of een andere pen. Waarom eigenlijk? een balpen schrijft veel lekkerder en sneller (vind ik)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een vulpen schrijft heel licht, veel lichter dan een balpen. Kinderen kunnen zodoende een veel netter handschrift aanleren dan met een balpen. Mensen die veel schrijven, gebruiken ook een vulpen of een gelpen. Een gelpen schrijft wel lichter dan een balpen, maar lang niet zo licht als een vulpen. Bij mensen die veel schrijven met een balpen zie je dat hun handschrift steeds kleiner/kriebeliger wordt. Een de kans op carpaal tunnelsyndroom (rsi) neemt flink toe bij het veel schrijven met een balpen. Op school krijgen kinderen dan schrijfkramp.

Ik ben pabo studente en ik heb geleerd dat een vulpen netter schrijft, zeker in groep 3/4. En bij een vulpen/stabilo leer je de goede pengreep, als je begint met een balpen hebben de kinderen al snel de neiging om verkeerd te leren schrijven.

Dat was toen een regel op school met die vulpen . En werden linkshandigen verplicht om met rechts te schrijven . Maar in de jaren 60 mochten linkshandigen met een balpen schrijven .

Omdat de docenten in de eerste klassen van het basisonderwijs toch altijd veel ouder waren dan de leerlingen, ontkwam men er niet aan dat nieuwe zaken als destijds de balpen, die in het normale leven al volop werd gebruikt, door die leraren nog werd verboden. Zij hadden waarschijnlijk zelf nog met potlood en kroontjespen leren schrijven.