Is ouderbijdrage verpicht om te betalen?

Is het verplicht om ouderbijdrage te betalen zo ja wat kan er gebeuren als je het niet betaald en mag je dan niet naar de uitjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij veel scholen (waaronder mijn school). Heb je, als je het echt niet kunt betalen. De mogelijkheid om als ouder naar de rector te gaan (of naar de directeur bij een basisschool), als het terecht is dat je het niet kan betalen. Dan hoef je het niet te betalen.
De mensen die het wel kunnen betalen, betalen bij ons op school (vrijwillig) 5 euro extra. Dit komt in een potje voor de mensen die het niet kunnen betalen.

Het beste antwoord

De ouderbijdrage is niet verplicht.

Als je niet betaald mag de school je niet uitsluiten van activiteiten die een verplicht onderdeel van het onderwijsprogramma zijn. Dus activiteiten die elke school aan alle kinderen moet aanbieden.

De school kan je kind dan eventueel wel uitsluiten van activiteiten die niet verplicht zijn. Dat zijn bijvoorbeeld de volgende:

excursies;
schoolreisjes;
sportdag;
schoolkamp;
sinterklaascadeautjes;
kerstvieringen;
extra lesmateriaal;
schoolzwemmen.

De meeste scholen hebben overigens wel een kortingsregeling of een kwijtscheldingsregeling als u de ouderbijdrage niet kunt betalen. En op veel scholen kun je in termijnen betalen. De school kan u hierover meer informatie geven.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet verplicht,het gaat om een vrijwillige bijdrage voor kosten die buiten het reguliere onderwijs vallen. Denk aan de viering van sinterklaas, pasen, kerst, uitstapjes, dat werk. (Het schoolreisje is vaak apart en eveneens niet wettelijk veprlicht).

Als je niet betaalt, kan je kind niet meedoen met dergelijke vieringen. (Of de andere ouders draaien er voor op ; ligt vaak sterk aan WAAROM de ouder niet betaalt. Voor wie niet kan is er vaak wel een potje, voor wie niet wil,tja, die kiest er zelf voor zijn kinderen buiten te laten sluiten. Voor de school zijn dat heel vervelende dingen, maar ze gebeuren in de praktijk helaas wel).