Hoe kun je de functie van een middelbare school het beste definiëren?

Als je nadenkt over wat voor een functie een middelbare school heeft, kom ik moeilijk tot een veelomvattende conclusie. Vandaar de vraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
!!! Graag ook gebruikte bronnen bijvoegen. Het is namelijk voor een verslag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ik doe een poging.

Het bijbrengen van voldoende kennis ter voorbereiding voor het volgen van het beroepsgericht onderwijs.

Toegevoegd na 47 seconden:
Misschien beter:

Het bijbrengen van voldoende kennis ter voorbereiding voor het volgen van een beroepsgerichte opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak dan van beroepsgericht vervolg.
(VWO/Gymnasium) bereid niet echt voor op beroeps onderwijs maar is voorbereiding voor wetenschappelijk onderwijs.
Of: Het garanderen van een bepaald kennisniveau over de wereld en de maatschappij, met de gedachte hier later goed in te kunnen functioneren en er een bijdrage aan te leveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als bron kun je eens zoeken op 'missie voortgezet onderwijs' en kijken wat verschillende scholen hier voor invulling aan geven. voorbeeld:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verplicht opvangen van leerplichtigen en tenminste 1040 uur per jaar in een lokaal onder begeleiding van docent laten zitten....

Bovenstaande lijkt te zijn wat de politiek wil...althans hun voorstellen kunnen leiden tot dit soort gedrag bij scholen.

Is danook een wat negatieve definitie maar dus wel gebaseerd op het wetsontwerp van Bijsterveld. (volkskrant site vandaag, aangehaald in de bron)
Daar wordt alleen gesproken over lesuren ed. Niet over wat een kind geleerd moet hebben.
Niet voor niets moet ik terugdenken bij dit voorstel over wat laks de "ophokplicht" noemde.

Wat zou het doel moeten zijn....maar wordt nauwelijks waargemaakt in nederland (eigen definitie):

Jongeren naar hun talenten zoveel mogelijk kennis en kunde bijbrengen om hen een zo goed mogelijke start in de maastschappij te bieden na afronden van hun schoolloopbaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag gaat over onderwijs- sociologie, dus ik heb mijn studieboek er maar even bijgepakt. Dit staat er kort in over de doelen die voor het onderwijs in Nederland zijn bedacht. Onderwijs moet:
- bijdragen aan de persoonsvorming van leerlingen als deel van hun opvoeding;
- bijdragen aan de vorming in maatschappelijke en culturele zin mede ter voorbereiding op toekomstig staatsburgerschap en verantwoordelijkheid;
-bijdragen aan de voorbereiding op de beroepsuitoefening en participatie op de arbeidsmarkt.

Veel succes met je verslag!