Wat moet ik zeggen tegen mijn mentrix??

Ik heb echt hele slechte cijfers, ook op mijn rapport. Mijn mentrix is er heel erg bezorgd om en wil dus weten waarom ik zo slechte cijfers haal. Nou heb ik er wel een reden voor, maar die wil ik niet zeggen. Mijn ouders weten van mijn slechte cijfers maar weten niet waarom. Ze zeggen dat ik lui ben. Dat is niet waar. Maar nou hebben we in de week van 5 december oudergesprekken en de kinderen met slechte cijfers MOETEN mee komen. Ze wil dat ik dan een reden ga noemen. Maar ten 1e zijn mijn ouders en dan bij en ten 2e wil ik het niet zeggen! Wat moet ik nou doen? (ik wil het liever niet persoonlijk tegen haar zeggen! Ben nogal verlegen en heb geen lef)

Ik hoop dat je er nog wat van snapt. Ik zou heel graag zo snel mogelijk antwoord willen!

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb een e-mail naar mijn mentrix gestuurd (gister al) en voel me er nou helemaal niet fijn meer bij. Ook hebben we vandaag ons rapport gekregen en het was echt bar slecht! :S

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien durf je haar wel te mailen of te schrijven. Vergeet niet dat ze het beste met je voor hebben en dat ze je misschien kunnen helpen. Feit is dat je slechte cijfers hebt, daar komen ze hoe dan ook achter. Wees eerlijk. Succes!

Je kunt de reden natuurlijk altijd bespreken met je vertrouwenspersoon, als je er erg mee zit. Hij/zij kan je hulp en troost bieden als dat nodig is. Tegen je mentrix en je ouders kan je zeggen dat je de reden niet wilt vertellen. Dit dienen ze te respecteren. Zij kunnen nog zo graag willen dat je het vertelt, als jij iets niet wilt, kunnen ze je niet dwingen en als ze dat wel zouden doen is dat respectloos. Mocht je er al over hebben gesproken met iemand die je vertrouwt, kan je dat ook zeggen; 'ik wil de reden niet vertellen, dat is te prive, maar om jullie gerust te stellen kan ik vertellen dat ik er wel met iemand over heb gepraat.' Hopelijk snappen je ouders en je mentrix het dan. Als je het wellicht wel tegen haar zou willen zeggen, maar het niet durft, kan je het beste het van tevoren in een brief schrijven en haar die geven, zodat ze op de hoogte is. Je kunt altijd nog in de brief zetten dat je niet wilt dat ze het je ouders vertelt en dat je hoopt dat ze je vertrouwen niet schaadt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes.

een kleine tip; verzin geen smoesjes! het heeft geen nut dat te doen, sowieso vatten ze het verkeerd op en wordt het nog erger, als je dan geen lef hebt, heb je nog meer problemen dan nu, als het ook een beetje zo is dan kan je misschien zeggen dat je tijd tekort had, dat je afgeleid werd of gewoon zenuwachtig was voor de toetsen en dat jet daardoor slechter ging dan dat het anders zou verlopen! 1 van deze suggesties is waarschijnlijk wel waar en ook al is het d domste, zeg het dan, maar alles behalve smoesjes! groetjes millietje

Bronnen:
/

Lastige situatie. 1 ding is zeker, zij kan jou niet verplichten om je problemen bij haar bloot te leggen alleen omdat jij slechte cijfers haalt, en al helemaal niet chanteren dat ze je anders voor het blok stelt bij je ouders. Vertel haar gewoon dat je er een goede reden voor hebt en die reden bespreek je liever met je ouders onder 4 ogen. Je kan met je ouders bespreken dat je cijfers niet zo goed zijn omdat het ergens niet zo goed met je gaat en dat je er graag aan wilt werken en zoekt gewoon met hun een oplossing. Als je mentrix vervelend blijft doen kan je altijd de directeur vragen of het verpicht is je persoonlijke problemen te melden aan de mentrix. Toegevoegd na 2 minuten: Het is ook beter eerlijk te zijn tegen je ouders en vertellen wat je probleem is, als je dit blijft ontkennen, blijft ontkenne dat jou niets mankeert krijgen ze inderdaad vooroordelen en gaan ze iets zoeken. Het zijn je ouders, neem ze in vertrouwen. Maken ze hier misbruik van dan kan je een voor jou vertrouwde leraar zoeken en daar vragen wat je het beste kan doen.

Wat een vervelende situatie. Mensen proberen je te helpen, maar bedenken zo misschien alleen oplossingen voor problemen die er niet zijn. Akelig ook, dat je er niet met je ouders over kan, wil of durft te praten. Is er iemand op school die je vertrouwt, met wie je wel kan praten (of schrijven, mailen) over de reden van je slechte cijfers? Misschien kan er dan naar een oplossing gezocht worden, zonder dat ieder van de hoed en de rand hoeft te weten. Dat laatste wordt vast gerespecteerd, als ze maar weten dat eraan gewerkt wordt. Als ik voor zoiets sta, bedenk ik altijd: wat is het ergste wat me kan gebeuren? Dat ze vragen waarom ik er niet eerder mee ben gekomen? Als je uitlegt dat je het moeilijk vindt om over te praten, dat je verlegen en/of bang bent, dan zal dat vast begrepen worden. Hopelijk breekt dat meteen het ijs. Wat je ook doet: blijf er maar niet alleen mee tobben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100