Mag een leerkracht me punten aftrekken voor het niet maken van mijn strafwerk?

Zoals de vraag al zegt, mag een leerkracht me daarvoor punten aftrekken? Ik weiger namelijk mijn strafwerk te maken (waarom is een lang verhaal, gewoon maken is dus geen oplossing).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strafwerk als je 21 bent? Dat vind ik nou raar. Je bent volwassen, en strafwerk ?
Dan zoek je een andere methode om iemand te straffen als dat nodig is. Maar ik vind dat het niet kan voor onbeleefd gedrag.
Een disciplinaire straf lijkt mij meer op z'n plaats.
Amadea
12 jaar geleden
Die leeftijd zal gelogen zijn, hij is vermoedelijk 13 of 14. In z'n vorige vraag was hij verontwaardigd over een leraar die hem in pauzetijd iets vroeg te doen, hij vindt dat hij recht heeft om te spelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is, dan kunnen we beter geen (serieuze) antwoorden meer geven. We zijn toch gekke Betje niet!

Het beste antwoord

Hangt er van af. Als jij bijvoorbeeld een opdracht niet hebt ingeleverd of fraude hebt gepleegd, en de leraar geeft jou hier strafwerk voor, dan vind ik dat hij dit mag ja.

Maar als jij een keer te laat bent geweest en daardoor strafwerk hebt gekregen, dan vind ik dat hij dit niet kan maken.

Volgens mij mag een leraar je officieel ook puntaftrek geven omdat je inzet te laag is.

Mijn advies zou dan ook zijn, maak je strafwerk gewoon! Het zal wel verdiend zijn!;-) waarschijnlijk vind jij van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt er denk ik een beetje aan met welk doel je het strafwerk krijgt. Is het doel van de leerkracht dat je laat zien wat je kunt en je laat het niet zien, dan mag het m.i.wel. Maar dan alleen als je het strafwerk ook om die reden hebt gekregen. Ik bedoel hiermee dat je dus straf hebt gekregen omdat je niet hebt laten zien wat je kunt.
Als je strafwerk een disciplinaire maatregel is, dan lijkt het mij niet mogelijk. Dan moet die leerkracht van betere huize komen en beter uitleggen waarom er puntenaftrek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, de leraar bepaalt jouw cijfer.
Je kan wel heel principieel je strafwerk niet maken maar daar heb je wel jezelf mee. Dat zal waarschijnlijk ook het doel zijn van de leraar om je dat te laten inzien.
De leraar heeft geen last van jouw lage cijfer, die krijgt keurig zijn salaris aan het einde van de maand. Alleen jij zal er last van hebben.
Maar ja, je principe, wat moet je er mee...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard. Leerkrachten mogen, naast het evalueren van je "theoretische kennis" ook punten zetten op je gedrag in de klas. Als jij dan weigert om een strafwerk te maken, dan kan dit leiden tot puntenvermindering.

Als de reden voor dat strafwerk echter betwist wordt (door jezelf, je leerkracht of een andere actor op school), dan mag je uiteraard je twijfels uiten over het in vermindering brengen van punten. In dat geval stap je het best naar je klastitularis (en indien dat niet gaat of bij andere gevallen: de directie of de leerlingenbegeleiding.)