Is een leraar (op school) aangenomen om kinderen op te voeden of kennis over te dragen?

Dit n.a.v. een vorige vraag (en een antwoord) over het aanraken van een leerling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In feite alleen voor de kennis, maar ik ben van mening dat het ook gedeeltelijk opvoeding is.
En dan niet zo zeer als hoe je ouders het doen maar wel sociale vaardigheden bij brengen.
Een goede docent is een docent die om zijn leerlingen geeft en dan niet alleen om zijn prestaties voor zijn/haar vakgebied maar ook op het sociale vlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een leraar is in eerste instante aangenomen om kennis over te dragen. Sociaal gedrag is ook kennis. Zeker als daar de ouders in gebreke blijven, is het helaas te vaak nodig dat hier de leraren inspringen (ten koste van het reguliere onderwijs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvoeden en kennis overbrengen zijn niet van elkaar te scheiden.

Voorbeeld:

Autorijles.

Een rijinstructeur zal zijn leerling moeten opvoeden in het goed gebruik van de auto en de weg.

Dit geld ook voor een leerkracht op een school, hij zal zich ook onberispelijk moeten gedragen, een leerkracht heeft een voorbeeld functie.