Is het erg als je het huiswerk van je kind nakijkt en corrigeert voordat het wordt ingeleverd ?

Mijn dochtertje van 9 jaar krijgt iedere week huiswerk mee, taal en rekenen. Als ze het inlevert kijkt de juf het na en krijgt ze een cijfer. Echter voordat ze het op school inlevert kijk ik het eerst zelf na en corrigeer de fouten en neem de foute antwoorden met haar door. Ik leg dus de foutieve antwoorden uit en laat ze haar opnieuw doen. Omdat ze foutloos huiswerk inlevert haalt ze keer op keer een 10. Volgens mijn zus is dit geen goede gang van zaken, ik vind echter dat ik mijn kind "laat vallen"als ik dit niet doe.

Weet jij het antwoord?

/2500

Jouw dochtertje boft met zo'n ouder! Die (extra) aandacht die zij bij het huiswerk krijgt is mooi meegenomen. Ik zou deze 'gang van zaken' trouwens wel even aan de leerkracht melden...

Ik moet zeggen dat ik het met jouw zus eens ben. Waarom denk je dat het moet worden ingeleverd? Waarom denk je dat ze er een cijfer voor krijgt? Om haar voortgang te beoordelen. Je kunt er rustig op vertrouwen dat haar meester of juf op school zelf te fouten zal behandelen, dit hoef jij echt niet over te nemen.

Het lijkt mij ook wel handig dat je het tegen de juf van je dochter meldt. Dan houdt er wel rekening mee. Verder wil ik zeggen dat ik het echt tof vindt wat je voor je dochter doet!!!

Dat het niet heel verstandig is hoef ik niet meer te zeggen, want dat hebben anderen al gezegd. Tussen het en uiterste (niets doen) en het andere uiterste (alles doen) zit gelukkig nog een hele wereld. Vroeger heb ik het veel gedaan om mijn vader uit te leggen wat ik moest doen. Hij deed dan niets anders dan luisteren en vragen stellen (waarom, hoe, etc). Doordat ik het aan hem ging uitleggen snapte ik de dingen opeens veel beter en kon ik mezelf antwoord geven.

ze is pas 9 dus voor nu is het goed als je het zo aanpakt maarnamate ze ouder wordt moet ze ook leren alles zelf te maken en geen ouder te hebben die zorgt dat alles goed is als ze naar de middelbare school over een aantal jaar zal het voor jou ook moeilijker zijnen meer huiswerk om te controleren maar omdat ze daar dan aan gewend is gaat ze er vanuit dat je dat blijft doen he is niet erg om te doen maar je moet een grens nemen waneer je haar niet mee controleert helpen mag natuurlijk altijd

Als voormalig docent zou ik blij zijn met zulke ouders. Het werkt dubbel positief, uw kind voelt zich gesteund in het werk en hoeft niet bang te zijn , klungelwerk in te leveren. De correctie heeft bovendien het voordeel dat het gebrek aan inzicht wordt aangepakt. Helaas schieten sommige ouders door en maken deels het huiswerk van hun kind. dan gebeurt het omgekeerde (het kind leert er niet van) en dat is dus echt af te raden. Maar wat U doet, een tien met een griffel!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100