Ik wil graag de opleiding maatschappelijk zorg medewerker niveau 3 volgen, ik ben 35 jaar en ik heb geen geld om deze te betalen, wat kan ik doen?\

Moet ik eerst een andere opleiding volgen als helpende?
Zou a.u.b iemand van jullie mij goed kunnen oriënteren?

Dank u wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

1. Je zoekt een instelling die de opleiding voor je gaat betalen meestal i.c.m. een leer-werktraject.
2. Je sluit een lening af voor je studie. Bekijk wel of je de investering van je studie gaat terugverdienen binnen afzienbare tijd.

3. Je leent geld bij familie/vrienden

4. Je probeert bij je onderwijsinstelling of je in termijnen kunt betalen.

Meer smaken zijn er niet denk ik.

Je moet jezelf afvragen hoe belangrijk dit is voor je. Als het werkelijk een levensbeslissing, iets waar je echt gelukkig van wordt, is het wellicht iedere euro waard. Succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je de opleiding in deeltijd wilt volgen. Heb je al een baan in de zorgsector?
Zo niet dan zul je moeten zorgen dat je een baan hebt (minstens 20 uur) en dat je werkgever de opleiding betaald. Je kunt dan de BBL-opleiding gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik deze tekst onder de link lees, gaat het om een bedrag van 520 euro.
Afhankelijk van je vooropleiding kan je er rechtstreeks naar toe.
Je zou een bijbaan kunnen nemen en daar je studiegeld en boeken etc van betalen.
Ik heb destijds ook op die manier gestudeerd.

Verder kan je altijd een gesprek met een decaan op het ROC aanvragen.

Volgens mij heb je geen recht op studiefinanciering of andere financiele ondersteuning. Het is een MBO opleiding, dus je kunt er wel met behoud van bv een bijstandsuitkering heen, mits je je ook beschikbaar houdt voor de arbeidsmarkt.

Je zult wel flink met je agenda moeten stoeien om werk en studie te kunnen combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu een uitkering hebt wil het UWV graag je eerste jaar betalen als jij een BBL opleiding gaat volgen. Als je een BBL opleiding volgt heb je dus ook een contract nodig bij een instantie voor minimaal 20 uur. Als je dat eerste jaar jezelf bewezen hebt is die instantie vaak bereid de rest van je opleiding te betalen. Ook hier zitten voor en nadelen aan, Het voordeel is dat je zeker bent dat je studie betaalt wordt. Het nadeel is dat je loon dan bevroren wordt en je een leerling contract krijgt tot de opleiding is afgerond. In sommige gevallen ben je dus beter af als je zelf de opleiding betaalt want dan heb je een iets hoger loon en je bouwt functie jaren op. Op het ROC kun je de opleiding per maand betalen wat alles bij elkaar met de benodigde schoolspullen die je naast het studiegeld ook nodig hebt, neerkomt op ongeveer 60 euro per maand. Begin desnoods eerst als flexer bij een organisatie, dan heb je een nul uren contract en heb je al de kans om jezelf te bewijzen. Je hebt dan voorrang op interne vacatures en als ze snel tevreden zijn zullen ze je snel een vaste baan aanbieden en ook sneller bereid zijn je opleiding te betalen.
Ik zou je willen adviseren om gelijk 4 te doen. Het verschil is per vak ongeveer 1 opdracht meer of dezelfde opdrachten ietsje uitgebreider. Het verschil is in mijn ervaring klein genoeg om te denken dat als je drie aan kunt, 4 je ook wel zal lukken.
Succes!