Een bewindvoerder is iemand die de financiele zaken van een ander beheert.
Het is een veelomvattende taak.

De gecertificeerd civiel bewindvoerder zorgt onder andere voor afhandeling van de post, betaling van vaste lasten en het aanvragen van voorzieningen ter verhoging van het inkomen. Alle daarop betrekking hebbende post komt binnen bij de gecertificeerd civiel bewindvoerder en alle inkomsten worden gestort op een zogeheten beheerrekening op naam van de rechthebbende. Onder al uw inkomen verstaan wij (salaris, uitkering, huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvang toeslag, belastingteruggave, PGB, kinderbijslag). De beschikking over deze beheerrekening ligt in handen van de gecertificeerd civiel bewindvoerder. Afhankelijk van de wensen en mogelijkheden wordt het leefgeld overgeboekt op een rekening waarover u zelf kunt beschikken. Indien u geen leefgeld rekening tot uw beschikking heeft openen wij deze voor u.

Het is dus logisch om een financiele opleiding te hebben op een behoorlijk niveau.
Vaak werkt een bewindvoerder niet alleen,
maar in een kantoor waar de taken verdeeld worden
en mensen dus ook verschillende disciplines hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees op de site van de Rijksoverheid alles over bewindvoering.
Iedereen die meerderjarig is, kan tot bewindvoerder worden benoemd. Wel moet een bewindvoerder aan een aantal eisen voldoen, hij mag bijvoorbeeld niet onder curatele staan. Ook een rechtspersoon kan als bewindvoerder worden aangesteld.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/wie-kan-tot-bewindvoerder-worden-benoemd.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik denk aan een hbo opleiding, waarin je veelal juridische kennis opdoet mbt tot 'mensen'.. Dat zou ik zeggen sociaal juridisch dienstverlener of maatschappelijk werk en dienstverlening.. Gezien je ook met mensen werkt, is een sociale ondergrond zeer gewenst..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benodigd: bedrijfseconomie en rechten kennis.
Geschikte opleiding: register accountant al dan niet gecombineerd met privaatrecht.

Register accountant (universitair) kan je worden na een opleiding economie, richting bedrijfskunde.
Je kunt ook te rade gaan bij het NIvRA

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb deze vraag opgevat als: bewindvoerder bij bedrijven (ook wel curator genoemd) bij surseance of faillisement
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen mag bewindvoerder worden. Hier is geen opleiding voor nodig. Wel worden er een aantal eisen gesteld aan bewindvoerders. De bewindvoerder mag niet onder curatele staan en zijn vermogen mag niet onder bewind zijn gesteld. Ook mag de bewindvoerder niet in staat van faillissement verkeren of onder een schuldsaneringsregeling vallen.