Psychologie is een universitaire studie. Als vooropleiding moet je in het bezit zijn van:

- het einddiploma vwo: gymnasium, atheneum;
of
- een propedeusediploma van een hbo-instelling behaald in of na 1986;
of
- een einddiploma van een hbo-opleiding;
of
-een propedeuse, bachelor- of doctoraaldiploma van een andere universitaire opleiding.

Iedereen die psychologie wil studeren, moet wiskunde op vwo-niveau beheersen. Heb je dat niveau niet, dan is sprake van een wiskundedeficiëntie. Die deficiëntie moet je wegwerken met een wiskunde cursus op de universiteit.

Verder is het belangrijk om je talen goed te kennen, met name de Nederlandse en Engelse taal. Als onderzoeker zal je namelijk in het Nederlands en Engels moeten schrijven en mogelijk krijg je ook lesmateriaal in het Engels.

In de meeste beroepen waarbij je als psycholoog werkzaam bent moet je met mensen praten.

Toegevoegd na 6 uur:
---------- HBO toegepaste psychologie -----------

Als aanvulling wil ik ook vermelden dat je ook op HBO niveau een opleiding toegepaste psychologie kunt doen. Hiermee wordt je geen psycholoog, maar coach of hulpverlener.

Voor een HBO opleiding zijn de ingangseisen natuurlijk veel minder zwaar:

Havo - nieuwe profielen: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid. Economie & Maatschappij, Cultuur & Maatschappij met wiskunde A of B.

Havo - oude profielen: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid. Economie & Maatschappij, Cultuur & Maatschappij.

Vwo: je bent met elk oud en nieuw profiel toelaatbaar.

----------------------------

Een goed artikel over wat je wordt met een universitaire studie Psychologie en een HBO opleiding staat in de bijlage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wiskunde is handig om met statistieken om te kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Statiestieken heb je echt niet nodig bij psychologie. Je moet vooral goed kunnen luisteren en objectief blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Statistiek is wel belangrijk (o.a. bij diagnostiek) en wordt vaak onderschat.
bamibal
12 jaar geleden
touchscreen: psychologie is meer dan alleen psychiatrie. De universitaire opleiding tot psycholoog leert je vooral hoe je wetenschappelijk onderzoek doet. En daarbij is statistiek essentieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet alleen handig, maar wiskunde is toch echt een eis voor Psychologie, in ieder geval aan de Universiteit van Leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wiskunde gestudeerd en mijn dochter psychologie en zij heeft veel meer wiskundevakken (over statistiek en waarschijnlijkheidsleer) gehad dan ik.
bamibal
12 jaar geleden
@scienceman: je doet je naam geen eer aan. De statistiek die bij wetenschappelijk onderzoek gebruikt wordt is zeer complex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Statistiek is een belangrijk onderdeel in het eerste jaar van sociale studies. Veel studenten hebben hier erg veel moeite mee. Wiskunde is een goed idee, of het nou verplicht is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zus studeert het en heeft inderdaad wiskunde!
Filosofie is handig, zodat je je in meerdere meningen en dus belevingen kunt vinden, maar eigenlijk zijn er geen vakken die je per se nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om psychologie te gaan studeren moet je in bezit zijn van een van de volgende diploma's:

* Een vwo-diploma (gymnasium/atheneum)
* Een hbo-diploma
* Een propedeuse diploma (wo of hbo)

Een andere mogelijkheid is het afleggen van een toelatingsexamen, het colloquium doctum.

Bovendien moet je verplicht wiskunde A of B in je vakkenpakket hebben gehad. Engels en in mindere mate biologie zijn gewenste vakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychologie is een universitaire studie waarbij VWO de ingangseis is. Misschien heeft hij iets op HBO niveau gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toegepaste psychologie is inderdaad een HBO opleiding, zie ook mijn antwoord op de vraag.