Of een school ijsvrij geeft bepaalt een school zelf. Vaak is dit afhankelijk van de omstandigheden op dat moment. Kunnen leerlingen bijvoorbeeld wel of niet de school bereiken, wat zijn de weersvoorspellingen voor de dagen erna, zijn de docenten wel in staat om op school te komen, rijdt het openbaar vervoer wel of niet, etc.
Kortom: er is geen regel voor een bepaalde temperatuur waarop een school ijsvrij zou moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

IJsvrij is de traditionele benaming voor een dag of ochtend vrijaf, die op scholen (en bedrijven) wordt gegeven bij strenge vorst. Traditioneel werd ijsvrij gegeven wanneer winterse omstandigheden de wegen onbegaanbaargemaakt hadden, of verantwoord werken onmogelijk maakten. In het bouwvak spreekt men in dit geval van vorstverlet. Pas eind twintigste eeuw kreeg deze maatregel bij scholen, en later bij bedrijven, het karakter van een vriendelijk gebaar.
De kinderen of werknemers kunnen zich dan overgeven aan vormen van ijspret als schaatsen, en ook wel aan sneeuwballen gooien of sleeën. Sinds het einde van de kleine ijstijd ligt er in Nederlandse winters soms maar enkele dagen genoeg ijs om te kunnen schaatsen. Het is dan ook belangrijk dat de school juist op zo'n dag vrijaf geeft...

Toegevoegd na 19 uur:
Als er zich een situatie voordoet zoals op de foto getoond, dán maak je een kans....