Morgen tentamen. 'S nachts doorleren of nachtrust pakken?

Ik heb morgen een tentamen (6.45 opstaan) die ik nog niet echt goed ken.

Wat is eigenlijk het handigst? Lang doorleren, en vermoeid op het tentamen zijn, of nachtrust pakken, en het slecht kennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Amadea
12 jaar geleden
Daar had je vorige week over na moeten denken, dan was je nu goed voorbereid geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, niet iedereen zit zo in elkaar.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan lekker op internet gaan zitten goeievragen in plaats van studeren? Dat wordt een 3 waarschijnlijk.
Wachten (en voorbereiden!!) op de herkansing dan maar.

Het beste antwoord

Doorleren en vermoeid op het tentamen zijn.

Als je vermoeid bent zul je meer moeite hebben om kennis die je hebt opgedaan te reproduceren, maar dat is altijd nog beter dan de kennis in z'n geheel niet te bezitten. Een beetje slaapgebrek kun je de komende dagen wel inhalen.

Ik zit in precies hetzelfde schuitje, morgen om 09:00 tentamen; ik ben ook nog wel tot een uurtje of 3 bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hah, ook in Groningen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerstejaars Bedrijfskunde-student aan de RUG ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hah ok, dan heb je ook GiO? Ik ben derdejaars, maar moet nog 1 propedeuse vak halen, deze dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat belooft niet veel goeds als jij er drie jaar over gedaan hebt. Grappig zeg, dan zitten we straks in dezelfde zaal; wat is de wereld dan toch weer klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig idd. Het eerste jaar had ik dit vak niet gevolgd, en heb het vorig jaar een beetje verwaarloosd. Het is wel redelijk goed te doen volgens mij.

Andere antwoorden (9)

Ik zou de gulden middenweg kiezen. Nu gaan slapen en tegen een uur of 6 opstaan en alsnog belangrijke zaken doornemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou doorleren en dan 3/4 uurtjes slapen en na je tentamen naar huis en uitslapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou mijn nachtrust pakken. weet uit ervaring dat als ik te te lang doorleer, of te vroeg op sta, om weer verder te leren, ik op een tentamen vervolgens slecht scoor, door de vermoeidheid. de letters draaien je op een gegeven moment voor je ogen en je kunt niet meer helder nadenken.

dus probeer er uitgeslapen nog iets van te maken en zie het als les voor een volgende keer; eerder beginnen met studeren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope: als je de kennis niet hebt kun je nog zo uitgeslapen zijn maar je zult niets van je tentamen bakken.
Als de kennis in je hoofd zit kun je ook als je niet uitgeslapen bent vast nog wel iets reproduceren...
Bovendien ben je de eerste uren na een te korte nacht meestal wel redelijk wakker.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
een tentamen gaat niet alleen over de stof uit het boek, maar ook over de stof die behandeld is tijdens de colleges. als je colleges hebt gevolgd, dan zit er vast wel ergens kennis begraven, die je met goed nadenken weer boven weet te halen. verder is het toch ook vaak een kwestie van goed nadenken. zeker is geval van multiple choise.
Dit ligt ook een beetje aan jezelf, hoe goed jij er tegen kunt om een nachtje minder slaap te pakken.
Als je van jezelf weet dat je dan met allerlei klachten en een watterig hoofd aan dat tentamen zit, dan kun je beter gaan slapen.
Maar als je denkt dat het wel kan, zou ik nog mooi even wat doorleren. Een keertje minder tot geen slaap is niet zo erg.
Succes morgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan of je een ochtend- of een avondmens bent.
Als je 's avonds nog behoorlijk fit en wakker bent, kun je beter nu een paar uur doorleren, en naar bed gaan als je ogen dichtvallen. Dan een paar uur slaap pakken. Misschien ben je morgen niet helemaal uitgerust, maar de meeste mensen kunnen daar voor een keer wel tegen hoor! Ik ben zelf na 1 slechte nacht vaak juist heel alert!

Als je een ochtendmens bent en nu al slaperig zit te wezen, zou ik naar bed gaan en de wekker op 4 a 5 uur zetten, net hoeveel tijd je nodig denkt te hebben, en morgenvroeg gaan leren.
Wat je ook doet: SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu gaat slapen ben je fit, maar weet je de antwoorden niet. Dus nu flink doorleren en nog een paar uur slapen. Dan weet je meer dan dat je niet leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waarheid als een koe!!+
5.5 tot 6 uur slaap is eigenlijk wel een minimum en 8 a 9 uur optimaal. Met minder slaap denk je wat minder helder. Het hangt er natuurlijk wel vanaf in hoeverre je de stof al bekeken hebt en of je de antwoorden ook kunt beredeneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanning heb je nodig!
- Alleen piekeren heeft een s;echte invloed.
- Geen betere garantie op succes dan een goede voorbereiding.
- Ga even vóór het slapen na of je minstens de helft kent + 10% erbij, dan kun je met een gerust hart gaan slapen. Je hoeft niet alles te weten en met een beetje fit zijn scheelt algauw een puntje.
- Eet en drink tevoren altijd wat.
- Bij binnenkomst in het examenlokaal; sta dan even stil; Claim de ruimte door naar alle vier de hoeken te kijken en zeg tegen jezelf; "Dit lokaal is van mij!"
- Ga naar jouw plaats en na aanvang examen voel je de energieën van de aanwezige kennis. Pik die op.
Dit doet bij jou de aanwezige kennis makkelijker naar boven komen.
- Ga niet krampachtig zoeken als je er niet direct uitkomt, maar ga direct naar de volgende vraag.
- Bij multiple choice-examens:
1. Vul eerst de moeilijkste vragen in, sla de moeilijke over.
2. In de tweede ronde de moeilijker vragen.
3. Daarna de zéér moeilijke vragen.
Vul altijd alles in.
-Lees eerst de vraag en de antwoorden zorgvuldig waarbij er al snel één antwoord afvalt.
-Na enig nadenken valt er een volgend antwoord af.
-Bepaal nu welk antwoord het beste past bij die vraag.

Ik wou nog meer vertellen maar ik wordt weggeroepen.
Je hoeft in ieder geval niet alles te weten.
Véél succes!

Toegevoegd na 3 uur:
Ben even terug van weggeweest... tijd om dit te lezen is er waarschijnlijk niet meer... en ik kon mijn regels niet goed meer afmaken. Lees in laatste regels:
-Bepaal nu welk antwoord het beste kan passen van de laatste twee antwoorden na deze te bekijken.

Als ik wist welk tentamen het was had ik gerichter kunnen antwoorden. Blijkbaar maak jij je zorgen over dat je tevoren weet dat je de stof niet voldoende beheerst. Dan moet je inderdaad tot diep in de nacht doorgaan. Neem dan powerdrankjes om helder te blijven. Is het theorie of rekenwerk?
-Ikzelf heb wel eens een examen gedaan waarbij ik het te bestuderen tot 6 uur in de morgen driemaal gewoon heb overgelezen. Bij de derde keer werd me pas het een en ander duidelijker. Ook was ik helemaal niet moe voor 't examen. (adrenaline?)
Wonder boven wonder slaagde ik voor de eerste keer terwijl ik een klas had overgeslagen.

Normaal is het zo dat het examen een onderdeel is van een groter geheel en het resultaat niet afhangt van de laatste uren.
Bij jou is dat anders omdat je het computeren met spelletjes en chatten toch leuker was dan studeren.
- VOOR STRAF NIET NAAR BED! -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis wel zo dat je savonds minder opneemt dan gewoon sochtends en smiddags! :)