waarom hoeven docenten geen nette kleding aan?

er is natuurlijk wel een grens, maar toch is een docent in verhouding tot andere beroepen erg vrij in de kledingkeuze? waarom is dit?

alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 uur:
ik vraag dit naar aanleiding van een verhaal van mijn docent zelf die vertelde dat in het beroep docent je nog als één van de weinige gewoon zelf mocht kiezen wat je wil dragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dit geldt volgens mij VOORAL in Nederland, andere landen zijn veel formeler

Maar ook voor de groenteboer en de kapper geldt dat ze toch kunnen dragen wat ze willen

Ik denk dat leraren (vooral op basisschool en voorgezet onderwijs) ook (onbewust) zich aanpassen aan de leerlingen.

Voor kleine kinderen lijkt een juf die gewoon gekleed is zoals je moeder er op haar vrije dag bijloopt veel beter benaderbaar dan een "mevrouw" in een driedelig grijs krijtstreep mantelpak (wat ook nog eens ERG onpraktisch is als je met kleine kinderen werkt)

en ook in de hogere klassen maakt een spijkerbroek je mogelijk meer toegankelijk
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal mee eens

Andere antwoorden (7)

Er is wel een -niet bindende- kleding code.
Van iemand die voor de klas staat mag je in principe verwachten dat die zich weet te kleden.
Vandaar dat daar geen regels voor zijn.
Helaas laat de praktijk zien dat soms ook docenten er vreemde opvattingen qua kleding op na houden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je iets echt niet vind kunnen, maak er dan werk van.
Omdat sommige docenten niet zo goed met kritiek om kunnen gaan, kun je overwegen via je ouders de boodschap over te doen komen.
De meeste docenten zullen zich dan bijstellen.

Tref je een docent die jouw opmerking absoluut niet kan zetten, dan kan dat tegen je werken.

Ik kom zelf uit het onderwijs en ik was op sommige collega's niet trots, het spijt me dit te moeten stellen.

Docenten hebben een hoge mate van autonomie en macht
daar wordt helaas niet altijd op waardige wijze mee omgegaan.

Als je de boodschap ontactisch brengt kun je daar ernstig op afgerekend worden.
Komt het echter via MZR/leiding/bestuur, dan is meer resultaat te verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de leerlingen dat ook niet (meer!) hoeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de docent het dan ook niet meer hoeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat nette kleding gezag en verstand/kennis uitstraalt. Jij wilt in het ziekenhuis ook geholpen worden door een nette dokter in een schone jas, en niet door een ongeschoren dokter met gaten in zijn broek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer is kleding nette kleding????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze niet in pak hoeven te komen, betekent het niet meteen dat ze allemaal als zwerver voor de klas staan. Een leuke vlotte leraar 'hoort' bij de leerlingen (let op aanhalingstekens), en kleed zich dus ook wat losser. Een strak pak staat (te) formeel in de ogen van de leerlingen. Ik snap ook niet waarom leraren in pak zouden moeten komen, leerlingen hoeven dat toch ook niet meer? Laat iedereen dragen wat hij of zij wilt.
Je stelling is zwartwit, maar docenten en leerkrachten vormen jonge mensen tot wat ze zullen worden én zijn. Kledij geeft aan of je dicht of ver van je doelgroep staat en dat vinden jongeren net heel belangrijk. Jongeren meten zich voortdurend met elkaar door "stilzwijgend" lid te worden van subgroepen (groepen mensen die dezelfde waarden nastreven, maar afwijken van de overgrote meerderheid).

Daarom is het belangrijk om als leerkracht toch niet al te autoritair over te komen op je doelgroep. Een das en maatpak waren het statussymbool van leerkrachten in de jaren 50, leerlingen hadden toen ontzag voor de leraar of lerares, maar de leerkracht had toen een andere invloed op hen dan nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wel? Een leerkracht hoeft in tegenstelling tot vroeger niet meer per se een autoriteit uit te stralen.

Als leerlingen zich beter op hun gemak voelen bij een casual gekleed persoon waarbij ze eerder aan zullen kloppen als bij een streng uitziende "Meester" of "Juf" dan zie ik daar geen kwaad in.

Persoonlijk denk ik dat dit ook de reden is waarom deze ongeschreven regels door de jaren heen wel versoepeld zijn. Ik zou willen dat dit in mijn tijd zo was geweest waar ik echt doodsbenauwd was voor bepaalde meesters en juffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat docenten nette kleding aan hebben.

Wat is nette kleding?

Ik mocht naar mijn werk ook aantrekken wat ik zelf wilde.
Dat lijkt mij heel normaal.
Uitzonderingen daargelaten, maar dan zou het een uniform betreffen of kledingvoorschriften,
waar de baas dan aan meebetaalt.

Want nogmaals:
Wie bepaalt wat nette kleding is?
Wat is de norm?
Hoe zou dat er uit zien?
Mag paars en zwart wel.... maar oranje en paars niet?
Hoe kort mag een rok zijn?
Hoe hogen mogen de hakken zijn?
Is een t-shirt nette kleding? En waarom wel en waarom niet?

Laten we in vredesnaam blij zijn dat wel van al die voorschriften af zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lijkt het of ze meer opstaan voor de leerlingen. Ze staan zo dichter bij de leerlingen en de leerlingen voelen zich hierdoor sneller op hun gemak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik tijdens mijn modeopleiding ook vaak afgevraagd en de docenten van de modeopleidingen zeiden dat ze vonden dat ze kleren droegen die hen mooi en praktisch vinden. Ik denk dat het een beetje bij leraren hoort, om soms zo apart te kleden.