waarom hoeven docenten geen nette kleding aan?

er is natuurlijk wel een grens, maar toch is een docent in verhouding tot andere beroepen erg vrij in de kledingkeuze? waarom is dit?

alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 uur:
ik vraag dit naar aanleiding van een verhaal van mijn docent zelf die vertelde dat in het beroep docent je nog als één van de weinige gewoon zelf mocht kiezen wat je wil dragen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is wel een -niet bindende- kleding code. Van iemand die voor de klas staat mag je in principe verwachten dat die zich weet te kleden. Vandaar dat daar geen regels voor zijn. Helaas laat de praktijk zien dat soms ook docenten er vreemde opvattingen qua kleding op na houden. Toegevoegd na 7 minuten: Als je iets echt niet vind kunnen, maak er dan werk van. Omdat sommige docenten niet zo goed met kritiek om kunnen gaan, kun je overwegen via je ouders de boodschap over te doen komen. De meeste docenten zullen zich dan bijstellen. Tref je een docent die jouw opmerking absoluut niet kan zetten, dan kan dat tegen je werken. Ik kom zelf uit het onderwijs en ik was op sommige collega's niet trots, het spijt me dit te moeten stellen. Docenten hebben een hoge mate van autonomie en macht daar wordt helaas niet altijd op waardige wijze mee omgegaan. Als je de boodschap ontactisch brengt kun je daar ernstig op afgerekend worden. Komt het echter via MZR/leiding/bestuur, dan is meer resultaat te verwachten.

Waarom wel? Een leerkracht hoeft in tegenstelling tot vroeger niet meer per se een autoriteit uit te stralen. Als leerlingen zich beter op hun gemak voelen bij een casual gekleed persoon waarbij ze eerder aan zullen kloppen als bij een streng uitziende "Meester" of "Juf" dan zie ik daar geen kwaad in. Persoonlijk denk ik dat dit ook de reden is waarom deze ongeschreven regels door de jaren heen wel versoepeld zijn. Ik zou willen dat dit in mijn tijd zo was geweest waar ik echt doodsbenauwd was voor bepaalde meesters en juffen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100