Ontslagen worden en terugkomen als flexwerker ?.

Beste ,

Op mijn werk vind een reorganisatie plaats wegens bezuinigingen.

Nou wil mijn baas mij en nog een hele hoop andere ontslaan en terug laten komen als flexwerker/uitzend kracht.

Kan dit zomaar ? , en moeten wij deze aanbieding accepteren ?.

Als wij dit niet accepteren , hebben wij dan nog recht op een ontslagvergoeding ?.

Beetje vreemde situatie en kan er weinig over vinden op het net.

Bij voorbaad dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat kan, doch alleen met uw toestemming.
Weigert u dit en uw arbeidscontract wordt ontbonden dan behoud u uw recht op een uitkering en eventueel ontslagvergoeding.

Uiteraard is dit iets om met de diverse bonden te bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag natuurlijk niet, maar het kan wel. In de hoop dat jullie "ja en amen" zeggen, scheelt het je baas een hoop centen. Als je dit (in nederland) bij de vakbond of het cwi meld, kan je baas je niet meer ontslaan (als je een vast contract hebt en altijd op tijd bent en verder goed werkt) omdat het geen goede rede is om iemand te ontslaan. Sterker nog, het is fraude.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel degelijk en het is beslist geen fraude! Als mensen aan deze constructie meewerken, zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.
Daar deugt niets van maar verboden is het niet. Je hoeft het voorstel niet te accepteren (je zou dan 'met wederzijds goedvinden' een 'goede' arbeidsovereenkomst inruilen om er slechte voorwaarden voor terug te krijgen, waar je niet om gevraag hebt.) Toch kan ik me voorstellen dat er mensen 'ja' zeggen want 'beter een (min of meer zeker) half ei dan een (onzekere) lege dop', zeker in deze tijd. Hoe het UWV deze situatie beoordeelt (i.v.m. eventueel recht op WW) weet ik niet. Daarom: win NU juridisch advies in!
Ik ga ervan uit dat sprake is van collectief ontslag (je spreekt namelijk van 'een hele hoop anderen'). Daarvan is sprake wanneer binnen een vestiging 20 personen of meer binnen drie maanden ontslag krijgen.
Waarschijnlijk zal de werkgever 'bedrijfseconomische redenen' redenen aanvoeren. Als dit zo is, wordt die reden deels ondergraven doordat de werkgever dezelfde mensen (maar dan goedkoper) 'terug wil nemen'. Is de vakbond al op de hoogte?
"Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen is een ontslag gebaseerd op noodzakelijke veranderingen binnen het bedrijf. (...)
"Uw werkgever kan u niet zomaar ontslaan op grond van bedrijfseconomische redenen. Hij moet dit ontslag altijd aanvragen bij het UWV WERKbedrijf. Die instantie toetst of de aanvraag terecht is. Uw werkgever moet dus met goede argumenten komen en moet de ontslagreden doorgaans onderbouwen met financiële gegevens. (...) Een voorgenomen collectief ontslag moet ook gemeld worden bij de vakorganisaties.
In geval van (voorgenomen) collectief ontslag wordt vaak een sociaal plan opgesteld." Een ontslagvergoeding kan daarvan deel uitmaken.

Als er GEEN sociaal plan is waaraan de vakbond heeft meegewerkt: win deskundig arbeidsjuridisch advies in om te kijken of een procedure wegens kennelijk onredelijk ontslag bij de kantonrechter een redelijke kans op succes biedt. Daarvoor moet je echter al ontslagen zijn.
In die procedure zal de rechter moeten beoordelen in hoeverre de opzegging van het dienstverband kennelijk onredelijk was. Met het woord ‘kennelijk' wordt bedoeld dat het voor een ieder duidelijk moet zijn dat het ontslag onredelijk is. Daarbij spelen onder meer de volgende factoren vaak een rol: de reden van opzegging van het dienstverband; de financiële positie van de werkgever; de inspanning van de werkgever om voor de werknemer ander passend werk te vinden; de vraag of de werkgever vrijwillig al een bepaalde ontslagvergoeding heeft aangeboden en de hoogte van deze vergoeding.
Computoon