mannelijk met le vrouwelijk met la, dan heb je nog allemaal uitzonderingen maar dit is zegmaar de basis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@coolroekoe...en hoe weet je of een woord mannelijk of vrouwelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je erbij leren. En natuurlijk is een meisje of een vrouw vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het, ik deed een poging mijn min te motiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goed antwoord. De meeste vrouwelijke werkwoorden erken je aan de "e" als uitgang. Bij mannelijke werkwoorden moet je de "e" dus weglaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het "e" verhaal zie ik niet in het antwoord staan hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben werkwoorden ermee te maken?
Vrouwelijke woorden zijn la en mannelijke le. Vrouwelijke woorden eindigen MEESTAL op een E. Maar er zijn natuurlijk ook uitzondering. Als je het zeker wilt weten moet je even in het woordenboek of op internet kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal een kwestie van leren; dus met le of la ervoor leren. Van sommige woorden is het wel duidelijk zoals le coq (de haan) en la poule (de kip). Ook als ze met l' beginnen zijn ze mannelijk of vrouwelijk; dat moet je helemaal uit je hoofd leren. Er zijn wel groepen woorden met een bepaalde uitgang die allemaal hetzelfde geslacht hebben, maar dat zou hier te ver voeren. Daarvoor heb je en grammaticaboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Le poulet*
Helaas is dat puur leren! Er zijn een paar héle kleine uitzonderingen, maar per woord is dat verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Le zet je voor een mannelijk woord en la voor een vrouwelijk woord.
Of een woord mannelijk of vrouwelijk is, vind je in het woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Le is voor het mannelijk woord: dit zijn dus de woorden die met un beginnen.
La is voor het vrouwelijk woord: dit zijn dus de woorden die met une beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve wat hier boven staat zijn er nog wat handige weetjes:
Mannelijk zijn vaak zelfstandige naamwoorden die eindigen op:
–isme : Le capitalisme, le socialisme, etc.
–ment : Le développement, un arrangement, etc.
–au : Le bureau, un bateau, etc.
–eur : Un directeur, un vendeur, etc.
–age : Le kilométrage, le chômage, etc.
dus LE

En vaak vrouwelijk als ze eindigen op:
–tion : La consommation, une présentation, etc.
–té : La société, l’égalité, etc.
–tude : L’exactitude, une habitude, etc.
–ie : L’industrie, la compagnie, etc.
–e : L’entreprise, la machine, etc.
dus LA

Let op !
Dit is een algemene regel, waar veel uitzonderingen op zijn.
In het woordenboek staan alle uitzonderingen vermeld.

http://www.intercambio-es.com/nl/nl/franse_les.php?id=59