klopt het dat mensen met dyslexie een slechter handschrift (qua netheid) dan mensen zonder dyslexie?

dit hoorde ik laatst ergens

Toegevoegd na 43 seconden:
het woord "hebben" hoort er nog tussen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja dat klopt. Theoretisch gezien ondervinden mensen met dyslexie problemen met het lezen en schrijven. Daarom moeten zij meer aandacht besteden aan deze coördinatie oefeningen.

Statistisch gezien schrijven mensen met dyslexie dus slordiger. In de praktijk kan het zijn dat sommige mensen met dyslexie zo hard afzien van deze beperking, dat ze extreem perfectionistisch zijn en dus extreem veel aandacht besteden aan hun handelingen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Daardoor schrijven sommige mensen met dyslexie dus wél mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, hier klopt niks van. Dit heeft niks met elkaar te maken. Iemand met dislexie maakt wel meer fouten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar klopt dus helemaal niks van!
Mijn vriend en broer zijn dyslectisch en die hebben allebei en mooi en duidelijk handschrift.
Een vriendin van mij schrijf zo onduidelijk dat ze het soms zelf niet eens meer kan lezen als ze het terugleest,en die is weer niet dyslectisch,die beiden dingen hebben dus niets met elkaar te maken.
Als iemand met dyslexie dus een slecht handschrift heeft is dat gewoon toevallig zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet zo te zijn, maar het kan wel!
Mensen met dyslexie hebben meer moeite met het automatiseren. Vaak hebben zij bijvoorbeeld niet alleen moeite met lezen, maar ook met het leren van de tafels van vermenigvuldiging. Ook het schrijven vergt veel automatisering. Het kan dus zijn dat iemand met dyslexie ook meer moeite heeft met het automatiseren van de schrijfhandeling.
En verder komt het regelmatig voor dat iemand met dyslexie zoveel moeite heeft met het bedenken hoe iets moet worden opgeschreven (spelling), dat er geen aandacht kan uitgaan naar het netjes schrijven.
Maar het kan ook helemaal geen problemen geven, zoals in de voorbeelden van bovenstaande reacties al te lezen is.