Ik ben jaloers op mijn broer omdat hij wel slaagde in hogeschool, wat doe ik hieraan?

Toegevoegd na 3 dagen:
Bewerken, Even wat extra uitleg hier. Ik doe nu mijn jaar opnieuw, het was wel degelijk een goede studierichting voor mij, en bewezen dat ik het aankon kon ik al, want zit nu in het tweede jaar. Eerste jaar ging erg goed, was erg gemotiveerd, maar tweede jaar is door externe factoren mislukt. Het is al de tweede studierichting in het hoger onderwijs die ik volg, eerst 2 jaar Journalistiek aan de Arteveldehogeschool. Waarbij ik ook eerst deels voor het eerste jaar geslaagd was, men jaar opnieuw deed en weer niet slaagde. Maar uiteindelijk na een rustpauze ben ik weer beginnen studeren aan de hogeschool Gent richting Sociaal Werk. Mijn broer komt recht van het middelbaar, maar was, in tegenstelling dan ik, nooit de echte student, maar ik wel, daarom is het voor mij extra pijnlijk om te zien dat het hem wel lukt. En heb ik het er moeilijk mee dat het mij niet lukt. Maarja, misschien moet ik het positiever zien en denken dat ik er op mijn tijd ook wel zal komen, maar toch, het is niet gemakkelijk.Omdat ik 'de hogeschool' als doel, als opleiding nog niet wou opgeven. Ik slaagde volledig in het eerste jaar, maar mijn tweede jaar is nu door externe omstandigheden volledig mislukt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Mijn vraag was ook meer bedoeld in de zin van, 'hoe' geraak ik van dit gevoel af.. Ik heb meditatie/mindfullness geprobeerd maar geraak er niet echt vanaf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is heel normaal dat je jaloers bent op je broer omdat hij wel slaagde. Eerst dien je na te gaan bij jezelf of jouw studiekeuze wel de "juiste" keuze was. Deed je je richting graag? Was je gemotiveerd? Zag je toekomstperspectieven? Wie een verkeerde studiekeuze maakt en dus NIET gemotiveerd is, zal automatisch ook slechtere resultaten halen.

Een nieuwe studiekeuze, rekening houdend met jouw interesses en verwachtingen, zal ertoe leiden dat je in ieder geval wél gemotiveerd bent.

Deze statistische vaststellingen zijn niet voor iedereen van toepassing. Soms kan niet slagen ook liggen aan andere factoren:

Bijvoorbeeld:

- té beperkte kennis van de studietaal;
- slechte studieomgeving (te veel lawaai, afleiding);
- slechte studiemethode;
- psychosociale problemen van alle aard...

Maar, buig jouw jaloezie om in gezonde strijdlust en je zal zeker vooruitgang boeken. Het kan ook een vooruitgang zijn als je te weten komt dat je eigenlijk niet verder wilt studeren (omdat het bijvoorbeeld de droom van jouw ouders is, maar je dit zelf niet ECHT wilt).

Toegevoegd na 2 dagen:
Heb je faalangst? Ben je iemand onzeker? Misschien zijn dat redenen waarom je het niet kan of wilt aanvaarden dat je broer het nu (voorlopig) beter doet.

Of hoe is het thuis? Ben jij of is hij de oudste? Zijn jullie competitief thuis?

Zoals je wel weet, als student Sociaal Werk, kunnen mensen moeilijk aanvaarden dat ze tekort komen of dat ze minder waardig zijn (tenminste, dat laten ze zichzelf altijd maar opnieuw aanhoren) - maar, als medestudent Sociaal Werk, raad ik je aan om gewoon verder te doen zoals je bezig bent.

Jij haalde misschien vroeger beter resultaten dan hij, terwijl hij van het mooie leven genoot. Kijk, het hoger onderwijs is totaal anders dan het secundair. Je weet ondertussen dat je geen zekerheid hebt om goed te scoren in het hoger onderwijs, als je in het middelbaar onderwijs heel hoge scores haalde. Het is belangrijk om gemotiveerd te zijn, maar hoe zit het met je studiemethode? En, nog belangrijker, blijf je gemotiveerd en zet je je motivatie ook om in resultaten? Of ligt het toch een beetje aan je uiteindelijke inzet?

Maar hé, ga er eens over praten met de mensen van de studentenvoorzieningen. Zij zijn immers afgestudeerd en geven je gratis advies op maat. Doen he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Toedel, Ik ben inderdaad de oudste thuis. Daarom is het nogal moeilijk voor mij om te aanvaarden dat mijn broer mij 'voorbijsteekt', in iets waar ik zo hard voor gestreden heb het laatste jaar. Ik ben nogal gevoelig/stressgevoelig en faalangstig, zie mijn al redelijk lange hogeschool carrière, daarom is het nu vooral moeilijk omdat het weer een domper, weer niet geslaagd voor herexamens, niet geslaagd voor examens ervoor, weliswaar voor men stage.. maar goed.. + nog eens relationele problemen die erbij kwamen.. en die het me nu nog steeds moeilijk maken, maar bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord, ook vanuit algemeen opzicht gezien het meest men situatie in een breder kader gezet en proberen analyseren, heeft me tot enkele inzichten gebracht ö .

Andere antwoorden (5)

gewoon goed je best doen, zodat jij ook nog gaat slagen. dan heb je totaal geen reden meer, om jaloers te zijn. doe je best!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Je moet je eigen eroverheen zetten.
Dat is natuurlijk niet makkelijk maar voor je broer is het wel feest en jouw tijd komt nog wel.
Vraag je broer hulp bij dingen waar je moeite mee hebt om te helpen en ben blij voor hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder heeft zo z'n talenten. Ook al haalt hij hogere cijfers op school, dat wil nog niet automatisch zeggen dat hij daar beter mee af is, of een gelukkiger en aardiger mens wordt, of een hoger salaris zal hebben dan jij.

Als jij je best doet om op je eigen niveau iets te bereiken, dan doe je het goed.

Als je in een hoekje gaat zitten mokken omdat het zo oneerlijk is dat je wat minder schoolse talenten hebt, dan doe je het fout, want dan kom je nergens.

Zoek waar je eigen talenten en liefhebberijen zitten en maak daar iets moois van. Misschien kijkt je broer dan straks wel met bewondering naar hoe goed jij het doet. Maar doe het niet voor de bewondering van je broer, doe het voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord. +
Kimath
12 jaar geleden
Mooi antwoord +
Ik heb ook zo'n zus, die gewoon beduidend beter kon leren dan ik. Ik heb studeren nooit als mijn ding gezien, en ben danook niet afgestudeerd. Maar ondanks dat, toch een goed betaalde baan gevonden (Boven modaal) door bij de werkgever carriere te maken. Wellicht helpt het als je bedenkt dat de grote der aarde allemaal niet zijn afgestudeerd: Bill Gates, Steve Jobs hebben ook niet meer dan een highschooldiploma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm.

Dus liever had je dat je broer was gezakt op zijn school, bij voorkeur niets afgemaakt?
Heb je ook nog graag dat hij een slechtere, of in ieder geval minder verdienende baan krijgt dan jij?

Houd jij wel van je broer? Of gun je het licht niet in zijn ogen?

Stel jezelf nu eens de vraag waarom je een ander niet het succes gunt, waarom wil je zelf beter zijn. Ben je echt zo egoistisch en wil je ook zo zijn?

Echt gelukkig wordt je nooit als je jezelf gaat afspiegelen tegenover anderen. Als je straks toch nog een betere baan hebt dan je broer, kom je weer iemand anders tegen die succesvoller is en wordt je daar weer jaloers op. En daar wordt je alleen maar ongelukkiger van.

Leer van jezelf te houden, tel je zegeningen en kijk niet naar anderen.

succes ermee

Toegevoegd na 2 dagen:
verstandelijk begrijp je dus dat het gevoel egoistisch is, en dat je er vanaf moet komen;
- of je legt je broertje om, zal je ongetwijfeld meer gaan bereiken
- je denkt je in dat je broertje dood zou zijn...stel hij sterft vanavond aan een autoongeluk..en het laatste wat je over hem dacht was "k*t wat ben ik jaloers op je!" misschien helpt dat zodat je hem zijn succes gunt en onafhankelijk van je zelf bekijkt.