Mag een overblijf moeder op een basisschool straffen aan kinderen geven?

Onze 2 dochters zijn volgens hun eigen juffen erg lief en gehoorzaam maar met de overblijf hebben ze zo'n hekel aan een van de overblijfmoeders omdat ze steeds straf geeft en in de ogen van onze kinderen om niets zomaar. Dan mogen ze ineens niet meer buiten spelen na de lunch. Mag een overblijf moeder straf uitdelen zonder overleg met de leerkracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (9)

Ik zou dit niet accepteren. Ik heb zelf 3 kinderen die regelmatig overblijven. Ik heb daar gelukkig nog geen klachten over gehoord van mijn kinderen. Maar als het wel zo zou zijn dan zou ik contact met de school opnemen om daar eens een gesprek over te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan de regels die de school hierover heeft gesteld, maar het lijkt mij volstrekt normaal dat een overblijfmoeder dat kan zonder overleg. Heb je ooit op een schoolplein rondgelopen? Het is een grote chaos. Als een kind zich misdraagt kun je 1 keer waarschuwen, en ook 2 keer, maar als het zich blijft misdragen moet je als overblijfouder natuurlijk kunnen ingrijpen. Als dat niet kon lopen de kinderen over je heen.

Het alternatief (en als er door ouders maar genoeg geklaagd wordt over de overblijfouders dan gebeurt dat vanzelf) is natuurlijk dat er in de pauze een gediplomeerde kracht staat die betaald toezicht loopt te houden. Dat kost extra geld waardoor de bijdrage die ouders betalen voor het overblijven flink zal stijgen.

Als je graag wil dat je kinderen door een betaalde kracht straf krijgen ipv iemand die onbetaald vrijwilligerswerk doet dan moet je dat direct aan de kaak stellen op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist - en overblijfmoeders zijn al een tijdje betaalde krachten trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm, niet overal hoor. bij ons op school nog niet. wij moeten dan ook het enorme bedrag van 50 cent per dag per kind betalen, of 25 euro per jaar als abonnement voor alle dagen :)
Ik ben zelf ook overblijfkind geweest, maar het lijkt me niet gebruikelijk, ik zou er wat van zeggen tegen de leerkracht. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hier boven al gezegd zou ik je aanraden het er eens over te gaan hebben met de leerkracht. Ik werk op een basisschool en weet uit ervaring dat steeds meer overblijfouders hier een cursus voor gevolgd hebben (per 1jan '12 verplicht voor 50% van de ouders volgens mij). Om voor ieder wissewasje te Uoverleggen met de leerkracht om straf te geven werkt natuurlijk ook niet, dus overblijfouders hebben zeker het "recht" een kind zonder overleg te straffen. Echter blijft het natuurlijk onacceptabel als ze kinderen zomaar om niet straf geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keertje straf lijkt me niet zo erg, eigenlijk wel redelijk normaal. De overblijfmoeders moeten op dat moment toch de orde zien te handhaven. Ik denk dat het heel reëel is dat er dan een keer een redelijke straf wordt uitgedeeld.
Een keertje niet buiten mogen spelen kan dan een consequentie zijn van ongehoorzaam gedrag. Niks mis mee, toch?

Echter jouw berichtje gaat niet over zomaar een keertje straf na ongehoorzaamheid, je schrijft dat je kinderen steeds straf krijgen en dan nog wel zonder reden.
Wanneer ik in jouw schoenen stond, zou ik een keer met de overblijfmoeders gaan praten.
Het zou best eens kunnen dat het gewoon niet zo klikt tussen jouw kinderen en haar.
Het is dan voor haar best lastig om hiermee om te gaan.
Jammer dat ze dan niet wat sterker hierin is en toch normaal met je dochters om kan gaan, ook al klikt het niet zo. Dat hoort namelijk wel bij haar taak.
Wellicht kunnen jullie er na een goed gesprek uitkomen.

Verder is mijn zoon een schatje, altijd lief en gehoorzaam, maar bij een bepaald vriendje in huis veranderde hij, toen hij kleiner was, in een monstertje.
Als ik het niet met eigen ogen had gezien, had ik het niet eens geloofd van mijn lieve jongen :)
Het zou dus ook nog kunnen dat je dochters bij deze overblijfmoeder niet zo gehoorzaam zijn.
Maar dan nog vind ik niet dat er op deze manier structureel gestraft moet worden. Want blijkbaar lost het niks op, en de bedoeling van een straf is wel dat het kind er wat van opsteekt. En te vaak straffen lost sowieso niks op, daar bereik je alleen maar weerzin mee.

Ik zou gewoon eens met die moeders gaan praten en kijken wat er uit dat gesprek komt.
Ik zou niet meteen de school er bij halen.
Dat zou ik pas doen als dit gesprek niet tot het resultaat leidt dat je dochters op een fijne manier over kunnen blijven.
Want dat is uiteindelijk waar je naartoe wilt, toch!
Ik zou dit gesprek dan ook niet beginnen met wie er gelijk heeft en wie niet, maar het opbouwend maken.
Zo van: zoals het nu gaat, loopt het niet lekker, hoe lossen we dit samen op?

Verder weet ik niet hoe oud je dochters zijn, maar je zou ze dan ook (nadat je eerst alleen met die moeders hebt gepraat) er een beetje bij kunnen betrekken. Misschien kunnen er onder jouw toeziend oog wel afspraken gemaakt worden tussen jouw kinderen en de moeders.

Gooi het open, op een positieve manier!

Werkt dit niet, ga dan eens met de school praten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Allereerst, de overblijforganisatie van een school van onder de directe verantwoordelijkheid van het schoolbestuur en niet onder die van een leerkracht.
Als er problemen zijn met de overblijf is het het beste om eerst contact op te nemen met de coördinator van de overblijf. Als je er met hen niet uitkomt kun je je richten tot het schoolbestuur of neem dan contact op met de MR.

Ook op de school van mijn kinderen komt het weleens voor dat er door de overblijf straf wordt uitgedeeld. Laats nog, een paar leerlingen hadden zich misdragen en vervolgens mocht de hele klas niet naar buiten. Dat is natuurlijk vervelend. Maar ik heb er wel begrip voor. De overblijfkrachten hebben best een moeilijke taak, ze moeten in 1 uurtje 30 kinderen door een lunch heen begeleiden, orde bewaken, soms ook spelletjes organiseren en buiten surveilleren en dat op een tijdstip waarop de kinderen vaak nogal onrustig zijn. Veel kinderen kunnen behoorlijk de autoriteit van zo'n overblijfkracht gaan 'testen' en dan moet er weleens ingegrepen worden.
Ik weet trouwens dat veel kinderen liever niet naar de overblijf gaan en daarom maar raak klagen bij hun ouders in de hoop dat ze niet hoeven te gaan.

'Over het hoofd' van zo'n overblijfkracht heen gaan en gaan klagen bij een leerkracht vind ik niet netjes, bespreek een probleem eerst op de plek waar het probleem zich voordoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed verwoord hoor, 't is een ondankbare taak en iedereen vindt natuurlijk dat hun eigen kind altijd lief en gehoorzaam zijn maar de praktijk is anders. het is als je er zelf niet bij bent erg lastig om te beoordelen of een straf terecht is geweest. hun eigen versie is dan ook niet altijd helemaal waarheidsgetrouw :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad soms vrij ondankbaar. Ik heb weleens gezien hoe het er aan toe gaat: 1 lokaal met ca. 30 kinderen, juf verlaat de klas en overblijfkracht neemt de boel over, alle kinderen moeten trommels etc pakken en dat alleen al geeft enorm veel drukte, vervolgens moeten ze rustig gaan eten, er word driftig vergeleken wat er in de trommels zit, sommige kinderen klagen over dat ze korstjes, pindakaas of salami hebben en geen snoep, echte rust is er maar zelden, ze willen allen praten, rondlopen etc., een paar kinderen doen extra onrustig en steken de rest aan, notoire treuzelaars moeten aangespoord worden om te eten en anderen moet gevraagd worden nog even rustig te blijven zitten, een rad-draaiertje draait een beetje door en moet apart gezet worden in de grote hal waar ook toezicht op gehouden moet worden, kinderen die echt niet dooreten blijven in een apart groepje in de grote hal, de anderen moeten onder toezicht naar buiten, etc etc.
Na dat uur mogen ze de overblijftafels etc gaan schoonmaken en ook de administratie gaan bijwerken.
Ga er maar aan staan. Die overblijfkrachten zien die kinderen niet meer dan 4 uur per week en daardoor is er vaak geen sprake van een band of makkelijk te vormen overwicht.
Overblijfkrachten mogen weleens wat vaker in het zonnetje gezet worden, ik heb er bewondering voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat expres zeuren om niet naar de overblijf te moeten heb ik ook regelmatig gezien ja - vooral als er te weinig straffen worden uitgedeeld trouwens.
Ik ben zelf ook nog niet heel oud, maar ik begrijp je kinderen volkomen. Ik vond ze ook altijd niet aardig. Ze mogen je wel waarschuwen als je iets verkeerds doet, maar mij lijkt het niet dat ze echt straffen uit mogen delen. Ze moeten dan naar de juffen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang het geen lijfstraffen zijn mag het :)

Wettelijk gezien tenminste. Je hebt het over keer op keer straffen om niets. Maar weet je dat zeker, of is dat wat je dochters zeggen?

Ben zelf vader van twee heel lieve kinderen (8 en 4). Luisteren altijd (nou ja vooruit, bijna altijd dan). En toch kunnen ook mijn kinderen mij of andere ouders / leerkrachten / overblijfmoeders het bloed onder de nagels vandaan halen.

Ik ben ook eens in de paar weken overblijfvader. Ik denk niet dat ik als vader andere rechten of plichten heb dan de gemiddelde overblijfmoeder. Ik weet wel dat ik kinderen geregeld terecht moet wijzen, anders is de klas na het eten een vuilnisbelt, ben ik gevild, en staat er geen tafeltje meer op vier poten. Gelukkig heb ik geen strafwerk of speelverboden nodig, maar als dat wel nodig zou zijn zou ik dat ip kunnen opleggen. Het overblijfsysteem, dat inderdaad onder verantwoordelijkheid valt van schoolbestuur of (in ons geval) de Oudercommissie, zal me (en terecht) daarin steunen.

Als ik dagelijks strafwerk zou uitdelen tijdens dat uurtje, zou ik daar uiteraard wel over worden aangesproken door de overblijfleiding. Niet om te kapittelen, maar om te kijken wat het probleem is en hoe dat anders op te lossen.

Als ik overigens één specifiek kind te vaak zou moeten 'straffen', zou ik dat ook met de ouders van dat kind opnemen.

Maar om kort te gaan: Ja, als de kinderen aan mijn 'leiding' worden toevertrouwd (via de overblijf, of omdat kinderen bij mij thuis met mijn kinderen komen spelen) ben ik op dat moment de verantwoordelijke ouder, met alle rechten en plichten vandien. Dus troosten, af en toe een terechtwijzing, en desnoods 'straffen'.

Overigens zou het best kunnen zijn dat de betreffende overblijfmoeder niet de beste pedagoge is, dus een gesprek kan nooit kwaad, maar probeer het open te brengen. Niet aanvallend, en zeker niet bij voorbaat veroordelend. Je zou zomaar verbaasd kunnen worden over de zienswijze van de betreffende overblijfmoeder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Godzijdank wel - anders hadden mijn kinderen het daar NOOIT vol kunnen houden, met al dat geklier en gepest in de pauze. Het zijn namelijk mensen die OOK een stukje opvoeding van de kinderen voor hun rekening nemen, en daar hoort het stellen van regels en disciplinaire maatregelen indien deze overtreden worden zeker bij. Slaan mag niet, mag de leraar ook niet, maar wie straf verdient, hoort gewoon straf te krijgen.

Dat je kinderen naar eigen zeggen 'om niets' straf krijgen, is natuurlijk altijd maar de helft van het verhaal. (Als jij ze straft zullen ze het ook vaak 'voor niets' of 'oneerlijk' vinden) Niemand straft een kind zomaar voor niets, dus als je het naadje van de kous wilt weten kun je het beste een keer een gesprek aanvragen met één van de overblijfmoeders. Dikke kans dat de straf gewoon dik verdiend is - en een kind is meer gebaat bij ouders en school die één lijn trekken, dan ouders die alles wat de school poogt ter discussie stellen, zodat de kinderen OF onzeker OF uitermate brutaal worden.

Geloof het of niet, maar jouw kinderen zullen niet de eersten zijn die in de klas het engeltje zijn, en daar in de overblijfpauze een B voor zetten - vriendelijk uitgedrukt. Het is een andere omgeving, een andere structuur, een andere opbouw van de groep en minder toezicht. Een gesprek met de leerkracht en de overblijf lijkt me dan ook minimaal de eerste stap.