hoeveel keer verdient een gemiddelde havo'er meer dan een gemiddelde vmbo 4'er?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 keer de helft

Antwoorden (4)

Gemiddeld verdienen ze hetzelfde. Iemand die in 4 havo of 4 vmbo zit, heeft nog geen diploma.

Dus ze zullen het moeten doen met hun minimumjeugdloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de baan die je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het verschil bedoelt een havo-diploma of een gt-diploma (of een basis- of kaderdiploma)?
Eigenlijk maakt het aan het eind van het middelbaar onderwijs nog niet zo heel veel uit, je kunt immers nog niet zoveel meer dan een ander. En omdat je nog geen MBO/HBO-diploma hebt - en je dus niet geschoold bent -, moet je veelal doen met baantjes waar je niet perse voor geleerd hoeft te hebben: bijv. verkoper in een winkel (zonder denigrerend te willen zijn!!)

En daarom krijg je dus het minimumloon, en dát ligt voor iedere 15/16/17/etc.-jarige vrijwel vast.

Pas na het MBO en HBO worden de verschillen wat duidelijker; al maakt het ook in dit geval uit welk beroep je uitoefent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van keren meer verdienen is geen sprake. Het ligt aan de baan dus het werk wat je wil en kunt doen. Meestal beginnen beide met het minimumloon je hebt geen ervaring dus gewoon minimum jeugdloon.
ronron1212