Hoe kunnen leraren het steeds weer opbrengen om ook eigenwijze en/of domme kinderen/volwassenen trachten iets bij te brengen?

Mijn gevoel is na 1 keer al snel: Bekijk het maar, Paarlen voor de zwijnen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lesgeven zit je in het bloed of niet. Moe worden omdat iemand iets niet snapt zal je niet gauw worden als leraar. Wel kun je meer dan genoeg krijgen van mensen die iets niet willen snappen, er dus geen effort in wensen te steken...vooral bij pubers en volwassenen geldt dat uiteraard, die zijn nl. oud genoeg om te weten dat ze voor zich zelf bezig zijn. En waar je als leraar ook moe of gek van kunt worden is van alle haagse bureaucratie over onderwijs, van opvoed problemen die feitelijk niet op school thuis horen en een te groot deel van de tijd vragen, ouders die moeilijk gaan doen als je hun kind een onvoldoende hebt gegeven. En extra lastig wordt het als, hebben anderen hier ook al gezegd, je het slimste kind van de verre omgeving erbij krijgt. Want diezelfde haagse bureaucratie. zeg maar politiek correcte opvattingen aldaar, maakt het onmogelijk om al die kinderen die les te geven waar ze op dat moment aan toe zijn, individueel dus. Want de politici willen scholen mengen, kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar omdat ze met elkaar moeten leren omgaan en dat ongeacht hoe ver de kinderen al gevorderd zijn. Dat moet een leraar enorm frustreren, als je eigenlijk tien verschillende lessen zou moeten geven aan 20 kinderen. Daar is gewoon geen tijd voor in een klas. Leraren zouden veel minder moe worden als kinderen op ongeveer hetzelfde niveau bij elkaar gezet worden , dit ongeacht leeftijd en afkomst uiteraard, omdat je dan wel één les kunt geven per groep. Betekent op de middelbare school wel dat je per vak een verschillende samenstelling van groepen gaat krijgen...lastig voor roostermakers. Hiervoor geen bron, is mijn eigen mening gebaseerd op eigen waarnemingen in de klassen van mijn kinderen .

geduld! en het halen van voldoening uit zelfs de kleinste vooruitgang. Toegevoegd na 1 minuut: dit is dus duidelijk niet voor iedereen weggelegd. dit zit in je of niet. je kunt wel leren om meer geduld op te brengen maar of je er dan ook voldoening uithaalt...

Daar hebben ze voor gekozen, als we allemaal even slim waren, hadden we ze toch niet nodig ! Toegevoegd na 3 minuten: En tja, sommige hebben gewoon iets meer aandacht nodig, als je daar geen geduld voor hebt moet je geen leraar worden. Ook ik zag niet direct overal het nut van in en snapte niet alles in 1 keer. Geen onwil, maar onmacht. Vaak werd je vroeger dan achteraan in een klas geplaatst. De leraren die mij naar achteren schoven en niet de moeite namen om er wat extra aandacht aan te besteden lach ik nu uit. Ik ben goed op m'n pootjes terecht gekomen !

Deze mensen zijn leraar geworden omdat juist daar hun passie ligt. Het bijbrengen van stof, ook aan mensen die het niet in één keer begrijpen. Zij hebben hier dus het geduld en de wijsheid voor. Ik neem aan dat jij geen leraar bent... Iedereen moet ook dat doen waar hij/zij goed in is.

In mijn optiek zijn er geen domme mensen. We spreken alleen niet allemaal dezelfde taal. Kinderen hebben kindertaal, volwassenen volwassenentaal, en dan denkt de een in plaatsjes, en de ander in woorden.

Tja, ze worden er voor betaald he.

Ik heb zelf voor klassen studenten gestaan en vond het juist de uitdaging om voor iedereen een uitleg te vinden die werkte. Word je heel creatief van en het gaf mij voldoening als het laatste bezemklasje het laatste hertentamen toch haalde! Eerlijk gezegd vind ik het veel te makkelijk om na één keer uitleggen te constateren dat de ander dom is. Blijkbaar was de uitleg niet zo helder dat hij voor iedereen te bevatten was!

leraren of leraressen zullen dat heus wel eens denken maar de professionele houding die ze in acht moeten nemen is de kunst!Daarom hebben ze ook recht op vakanties om even bij te tanken......het is een zwaar vak!

Als een leerling aan redelijk toegangseiden heeft voldaan en hij haalt het niet, dan moet zo'n leerling van school kunnen worden weggeadviseerd. Dat heeft niets met dom te maken, maar de leerling zit op de onjuiste school. Helaas zijn de toelatingseisen sinds de mamoethwet omlaag gegaan (ook pretpakketten moesten worden geaccepteerd) en heb je leerlingen die het gewoon niet kunnen omdat ze het ingangsniveau niet hebben. Ik denk dat je dan als leraar over je nek gaat, niet omdat de leerling dom is, maar omdat het lesgeefproces te ingewikkeld is. Helaas gaat dit tegenwoordig ten koste van de betere leerling. Zelfs op de basisschool geldt dit al.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100