Een scholier loopt ergens stage, wie moet er nou betalen: school of stage?

Stel iemand op MBO moet verplicht stagelopen bij een bedrijf dat aangegeven is als ontwikkelings/leerplek.

Moet dan de stageplek de school betalen, of moet school normaal gesproken stage betalen? Of helemaal niemand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Vaak is het zo dat de stagebedrijven een subsidie van de staat of school krijgen zodat ze daar leerlingen kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand hoeft te betalen, alleen als het bedrijf aan geeft dat ze geld willen geven, betalen zij. Dus er is ook een kans dat je niks van beide partijen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stage loopt leert men er van dus niets moet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen sprake van een verplichte vergoeding naar de stagiair toe. Vaak is het een win-win situatie: het bedrijf kan werk of een onderzoek laten doen door de stagiair wat anders niet zou kunnen gebeuren en de student leert hiervan en krijgt werkervaring.
Soms wil het bedrijf ook een stagevergoeding geven, maar dat is niet verplicht. Wel aan te raden, want een goede stagiair kan wel eens een goede werknemer worden na zijn afstuderen.... daarnaast is het misschien ook wel goede reclame die de stagiair kan gaan maken.