Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de overheid/DUO een student een boete geven als hij/zij hem niet gebruikt voor eigen gebruik maar voor gebruik van een vriendin?

Ik gebruik zelf me auto als vervoersmiddel en gebruik me OV eigenlijk nooit meer. Een vriendin van mij doet werken leren en heeft daardoor geen OV meer. Zij gebruikt daarom mijn OV. Maar dat is ver van me eigen woonplaats. Kan DUO/ de Overheid kijken waar ik me inlog en uitlog via me OV? en kan ik daardoor een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze het op afstand kunnen controleren weet ik niet, maar het is wel fraude.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

de ov is naams gebonden en je mag hem alleen zelf gebruiken. je bent strafbaar als je vriendin hem gebruikt ze reist met een vervoermiddel van een ander en dat mag niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een ov-chipkaart niet aan iemand anders uitlenen; dan mag de conducteur deze innemen. http://www.chipinfo.nl/chipkaarten/

en

Boete op lenen andermans ov-kaart
Slecht nieuws voor degenen die wel eens op andermans ov-studentenkaart reizen: de vervoersbedrijven en de spoorwegpolitie willen op deze zogeheten ‘zachte fraude‘ een boete van ongeveer 100 euro zetten.

En dit bericht is al uit 2002 dus de boete zal nu vast al stukken hoger zijn

http://www.mareonline.nl/2002/17/0405.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe hetzelfde ook jaren met mijn vriendin.
Alleen oppassen bij grote controles met politie .
Een vriend kreeg laats een boete en die kaart werd vastgehouden en moest door de eigenaar opgehaald worden.
Er is wel n risico maar alleen bij grote controles.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote controles met politie.
Verder word er nooit opgelet in de trein bus of tram
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het mag niet. En in bus trein en de metro wordt vaak genoeg gecontroleerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding