Welke mogelijkheden heb je als 21 jarige op het mbo?

Hallo,

Ik zit momenteel op een hbo studie. Deze studie is mogelijk te zwaar voor mij. Ik zit te overwegen om te stoppen met deze hbo studie. En dan te gaan starten op het mbo.
Ik heb als vooropleiding havo. En ik ben dan 21 jaar.

Mijn vragen zijn:

- Word je als 21 jarige nog toegelaten op mbo niveau 4 (bol)
opleiding?

- Welke merkbare verschillen zijn er tussen een mbo
niveau 4 en een hbo studie?

- Hoe is het contact met je mede klasgenoten? Zij zijn ongeveer 16 jaar. Bots dat niet?

- Ik heb ook gehoord dat er een mbo opleiding voor volwassenen bestaat. Is dat vergelijkbaar met een deeltijd studie op het hbo?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je word zeker toegelaten, ik had iemand van 27 bij mij in de klas op het MBO, ging prima

Het beste antwoord

Er zijn MBO-opleidingen speciaal voor 20+. Je kunt het beste even zoeken op de sites van ROC's bij jou in de buurt. Vaak zijn zulke 20+ opleidingen korter dan de reguliere opleidingen.
Bovendien zou je (als je nu een HBO doet in dezelfde richting als je toekomstige MBO-opleiding) waarschijnlijk vrijstellingen kunnen krijgen.
Ik kan hier geen pasklare antwoorden geven omdat ik niet weet waar je woont en in welke richting je een opleiding wilt volgen, maar er zijn vast meerdere aantrekkelijke mogelijkheden!
MBO is natuurlijk gemakkelijker dan HBO, maar ook met MBO zijn er veel kansen op de arbeidsmarkt. Je loopt veel stage, en de hele opleiding is gericht op de toekomstige praktijk. Je kunt ook overwegen om een MBO-opleiding via BBL te doen, dat is werken en leren. Dan zoek je zelf een leerbedrijf en ga je één dag per week naar school. Het diploma is evenveel waard als het diploma via gewoon school + stage (BOL) Vooral in de techniek en in de horeca en de handel is werken en leren een mogelijkheid.
Maar ga vooral eerst eens kijken op de websites van ROC's in je buurt. Er worden ook veel kijkdagen / informatiemarkten georganiseerd.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je word zeker nog toegelaten op het mbo als je 21 bent.
Ik zelf zit op het mbo, ik heb klasgenoten van 24.
Waarschijnlijk hoef jij niet in de eerste klas te beginnen. Dus ook geen zestienjarige.
Verder zal het verschil zijn dat je op het hbo een stuk vrijer gelaten werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een reguliere mbo-school zitten leerlingen tussen 16 en ++20 jaar. Je zult niet bijzonder opvallen, je zult vele leeftijdgenoten tegenkomen. Zoals mijn voorganger al zei, je zult minder vrijheid op het mbo hebben dan op het hbo. Je wordt meer als leerling beschouwd dan als student. Daar staat tegenover dat je ook meer begeleiding kunt krijgen, als je daar behoefte aan hebt. Bijvoorbeeld bij het vinden van een stageplek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al gepraat met je SLB'er op het HBO? Wat geeft hij/zij voor advies? (bedenk dat voor jezelf) Je zou eventueel ook een wissel van soort opleiding kunnen doen. Is het echt zwaar? of trek je gewoon de opleiding niet door motivatie? Het is namelijk zonde als je zou stoppen terwijl je misschien bijna je propedeuse hebt.

Ik heb op een ROC gewerkt. Uiteraard wordt je toegelaten als je 21 bent. Ik heb zelfs leerlingen van 26 in mijn klas gehad welke opdrachten deden met 16 jarige leerlingen. Het zou kunnen botsen maar daar zou ik niet van te voren van uit gaan. Je hebt verschil in leeftijd en interesses maar ten slotte zit je wel voor hetzelfde doel in de klas en dat is gericht op de beroepspraktijk. Je zit niet meer in een Havo klas.

Wat ik heb gemerkt, is dat vooral de organisatie cultuur van de school op zich anders is. Daarmee bedoel ik, dat ROC's vaak rommeliger zijn (uitzonderingen daargelaten) Op het HBO krijg je meer individuele verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. De vakken hebben op het ROC minder diepgang dan op het HBO.

Na het MBO heb je genoeg kans op de arbeidsmarkt maar ik raad je toch aan om nog eens binnen het HBO rond te kijken. De arbeidsmarkt is binnen sommige sectoren al aardig ingezakt en 2012 zal ook wat beloven. Ze vragen toch echt meer HBO'ers dan MBO'ers en wellicht krijg je er over een aantal jaartjes spijt van.

Ik ben benieuwd in welke sector je zit en waar je vandaan komt. Dan kan ik je gerichter advies geven en eventueel wat sites en informatie aanbieden vanuit mijn expertise en netwerken.

Succes en sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg een ICT opleiding in Den Haag. En ik woon zelf in de omgeving van Leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal vanavond nog eens even voor je kijken. Heb nu even geen tijd om er verder mee te gaan. Ik kom er op terug!!!
Als je je HAVO diploma hebt gehaald, kan je gewoon HBO doen... maar ik weet précies wat je bedoelt! Ik voel me vrij vaak 'dom' omdat alles net wat moeilijker is. Het klinkt erg aantrekklijk om een MBO studie te gaan volgen, die kan ik (en jij waarschijnlijk ook) met 2 vingers in de neus halen.
Maar bedenk je wel dat je over 4 jaar profijt zal hebben van je HBO papiertje.
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar als je bijv. Werktuigbouwkunde of wat voor onmogelijke en/of saaie studie dan ook doet, moet je er wel aan denken dat dat iets is waar je OF heel veel tijd in moet steken, of je moet gewoon enorm technisch zijn.. en dat een andere studie je misschien beter ligt.

Verder is het op MBO allemaal een beetje kinderachtig... En veelal slechte leraren zonder ervaring.