Wat kunnen kinderen op welke (basisschool) leeftijd?

Voor een schoolonderzoek ben ik aan het uitzoeken wat kinderen van de basisschool leeftijd kunnen en waar hun interesses liggen. Bijvoorbeeld kinderen in groep 3 vinden het leuk zich te verkleden, zijn nog heel erg met zich zelf bezig; kinderen in groep 6 hebben verzameldrift etc. Ik wil het kunnen toepassen in mijn lessen beeldende vorming. Omdat wij op school (mijn opleiding) geen aandacht besteden aan de basisschool leeftijd heb ik besloten dit voor een keuzeopdracht zelf uit te zoeken.
Ik ben begonnen bij de cognitieve theorie van Piaget, maar ik zou het liever iets concreter hebben.
Kan iemand mij behulpzame sites of boeken aanbevelen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je hebt natuurlijk verschillende ontwikkel fases. Cognitief, sociaal emotioneel , motoriek, lichamelijk, spraak en taal enz.Ik heb 3 sites bijgevoegd waar je misschien iets aan hebt..

http://www.anababa.nl/ontwikkeling/kind

http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/61321-cognitieve-sociaal-emotionele-en-motorische-ontwikkeling.html

http://www.cjglelystad.nl/KIND/GROEIENONTWIKKELING/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In groep drie leren ze schijven en een beetje rekenen bijv. 1+1=2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn er normen opgesteld voor de diverse leergebieden die aangeven hoe een "normale" ontwikkeling verloopt.
Is het Cito hier niet mee bezig? Google ns op begrippen als "curriculum basisonderwijs"...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee ongeveer: GEEN bron, gebaseerd op waarneming eigen kinderen en klasgenoten.

Groep 1: Veters strikken, persoonlijke hygiene begint. Samenwerken moeten ze nog leren, vaak meer naast elkaar spelen dan met elkaar. (sommigen kunnen al wat lezen en eenvoudig rekenen). Leren kleuren, betekenis voorzetsels (als ze dat niet van huisuit meekregen)
Groep 2: Samen spelen, letters leren cijfers kennen.Soms als optellen en aftrekken.
Groep 3: Technisch lezen-schrijven ...niveau wordt tussen avi 2 en volledig uit Avi niveau (>9, normaal voor groep 6 a 7) rekenen tot 100 plus en min
Kinderen kunnen zich volledig aan en uitkleden, samen spelletjes en sport.
Groep 4 ..rekenen breidt zich uit naar vermenigvuldigen, tafels, lezen wordt tevens ook een begin met begrijpen wat er staat.
Groep 5-6 Je kan beginnen met andere vakken (natuur , geschiedenis , beschrijven wat een kind waarneemt, evt tweede taal als engels) Rekenen moet nu redelijk automatisch gaan (gemiddeld) lezen tot hoogste avi niveau.
Groep 7 en 8 Begrijpend lezen, beredeneren, beginnen consequenties van je daden vooraf te voorzien en dus aanspreekbaar op gevolgen.

Boeken gaan helaas ook uit van gemiddelden en doen slechts zelden recht aan de diversiteit onder kinderen.Ik heb nog geen enkel "opvoed/groei" boek kunnen betrappen op het goed toepasbaar zijn op een kind. Zat er altijd wel naast in wat je zou mogen verachten tegenover de werkelijk getoonde kunsten en kunnen van de kinderen.