Wat moet ik kiezen in het 3de jaar? Latijn: optie talen of optie wiskunde? (Lees de beschrijving a.u.b.)

Ik zit in het tweede middelbaar, en doe Latijn. In het derde jaar zijn er maar 2 richtingen met Latijn (enkel Latijn, er is ook nog Grieks, maar dat wil ik niet). Latijn optie talen en Latijn optie wiskunde. Mijn papa zegt dat ik beter wiskunde zou doen. Ik weet het niet! Ik weet dat het nog lang duurt voor ik die beslissing moet maken, maar ik zou graag de voor- en nadelen weten van beide studierichtingen. En de gevolgen (ik bedoel wat ik er later mee kan doen enzo). Alvast bedankt!

PS. Ik haal goede punten, ben goed in wiskunde maar ook in talen. Voor het geval dat je het nodig zou hebben. (Daarom ook deze vraag)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat je nietmoet gaan bedenken wat je volgend jaar wilt doen, maar probeer te bedenken wat je "later" wilt doen. En dat valt niet mee om dat nu al te weten, dus praat met zoveel mogelijk mensen hierover, ook met je mentor op school. Soms is het veel makkelijker maar in 1 richting goed te zijn ;)

Doe NT of NG, met zo veel mogelijk talen; dan zit je altijd goed met de toelating voor verschillende studies. Toegevoegd na 2 uur: Ik zou er als ik jou was in elk geval wel voor zorgen dat ik wiskunde in mijn pakket had. Wiskunde is voor veel studierichtingen een vereiste.

De keuze is aan u.... maar mijn persoonlijke mening: * doe Latijn - wiskunde = SUPER * ikzelf deed Latijn - Grieks, maar dat was in de "ouden tijd"; later heb ik gedoctoreerd in de scheikunde...

Latijn wiskunde is handig als je de Beta vakken ingaat op universitair niveau (natuurkunde/scheikunde ect) Latijn Taal is handig bij Geneeskunde (Chirurgie/dokter ect) persoonlijk zou ik voor wiskunde kiezen, omdat ik denk dat je hier meer aan hebt. verder hoef je je geen zorgen te maken, vakken op de middelbare school hebben weinig te maken met je studie en beroep later. Wel is je profielkeuze (NG, NT ect) wel belangrijk, gezien dit een basis is voor je studie ( je kiest geen economie profiel om een wiskunde studie te gaan doen ;) )

Ik zou sowieso wiskunde kiezen, omdat veel studies eisen dat je wiskunde hebt. Ook studies waar je dat misschien niet verwacht zoals Psychologie. Als je echt goede cijfers haalt mag je misschien wel een extra vak doen, bijvoorbeeld een extra taal. Ik zou het is aan een leraar vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100