veranderen van opleiding mogelijk? (zie uitleg)

hoi,

Op dit moment doe ik de opleiding ict niv 3 maar na een paar weken zag ik het niet meer zitten en wil ik ook een andere opleiding gaan volgen. (financieel administratie).

ik heb zelf in de 3de en 4de klas administratie gedaan maar koos er toch voor om de opleiding ICT te doen.

vandaag had ik dus een gesprek met me mentor waarom ik van andere opleiding wou volgen.

en na afloop van het gesprek zei ze dat ze het niet kon zien waarom ik voor een andere opleiding kiest omdat mijn argumenten niet duidelijk waren.

hoe kan ik me argumenten uitbreiden want ik weet van mezelf dat ik de opleiding ict niet meer wilt volgen en voor de opleiding financieel administratie kiest.

ik had gezegd dat ik in de 3de en 4de administratie opleiding had gedaan.Maar toch koos voor ict omdat ik het wel leuk vond om met pc te werken (computer in elkaar zetten enz)Maar nu erachter kom dat ik toch liever met cijfers werkt.

waarop ze reageerde dat het bij ict ook veel met cijfers werk en dat me argumenten niet goed waren.

zelf weet ik niet hoe ik het moet uitleggen maar welzeker weet dat ik financieel administratie wil gaan volgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Gewoon duidelijk laten merken dat je de opleiding niet meer wilt doen.
Kies voor jezelf en waar jij toekomst in ziet, ze kan je niet dwingen om ICT te doen. Je hoeft niet altijd sterke argumenten te hebben, soms is het een kwestie van gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan alleen jij bepalen of een opleiding geschikt is voor jou en sta je te allen tijde in je recht om te stoppen met een opleiding. Wél kan een opleiding je tussentijds weigeren toe te laten als zij alleen een septemberinstroom kennen. Dat is vooral een geldkwestie. Voor iedere ingeschreven student op 1 september ontvangt de onderwijsinstelling een paar duizend euro bekostiging om jou les te kunnen geven). Als je deze opleiding niet wilt doen, kun je dus altijd stoppen. Bekijk wel even goed of je evt geld terug krijgt of dat je je collegegeld voor dit jaar kwijt bent en vergeet nooit de ibgroep op de hoogte te stellen en (indien het een hboopleiding is) je uit te schrijven via studielink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zit zowel ICT als Financiële Administratie bij dezelfde ROC. Je hoeft dus alleen maar "over te stappen". Er zijn waarschijnlijk ook overlappingen zodat je zonder veel problemen van de ene opleiding naar de andere kunt gaan.
Maar je mentor is niet overtuigd van je motieven. Natuurlijk is het belangrijk dat je goed nadenkt over je beslissing en je zult er ook goed met je ouders over moeten praten. Je wilt niet over een paar weken wéér teleurgesteld worden. Maar jíj beslist over je opleiding, je mentor niet. Je mentor wil je vast liever bij ICT houden, maar uiteindelijk wil je mentor ook dat je gelukkig bent op je opleiding.
Ik denk dat je het beste op het ROC naar een decaan of de afdeling voor studieadvies kunt gaan. Die mensen zijn onpartijdig en kunnen je helpen (bijvoorbeeld door het doen van tests en het voeren van gesprekken) met je twijfel en het overstappen naar een andere opleiding.
Succes!