Ik ben aan het oefenen voor een toetsweek nu kom ik bij een makkelijke vraag maar ik snap hem niet?

Theo verdient 4.798 euro een minium loner 1300
Dan is de vraag: Een minimumloner verdient bruto beduidend minder dan Theo. Bereken hoeveel procent minder.
Welke formule moet ik daarvoor gebruiken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Eerst kijk je hoeveel 100 % is : dat is het salaris van Theo.
Daar reken je dan één procent van uit.
Dan trek je het minimumloon van Theo's loon af.En dan kijk je hoeveel keer die ene % in dat restbedrag gaat ; zoveel % verdient die dus minder.
Effe uit mijn hoofd om en nabij de 70-75 % - als je daar niet al te gek ver vanaf zit, heb je het vermoedelijk goed gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het sommetje mag je natuurlijk zelf maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
reken is niet je sterkste kant het antwoord is gewoon fout
ronron1212
12 jaar geleden
Marleen het is 73% +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo erg is het gelukkig ook weer niet.
Theo verdient 4798 euro, de minimumloner 1300.
Theo verdient dus 3498 euro MEER.
De minimumloner verdient dus 3498 MINDER.
Dat is dus 72,9 en nog heel veel getalletjes % MINDER dan Theo. (Hij KRIJGT slechts 0,27 keer zijn salaris) Andersom : de minimumloner verdient 1300,
Theo verdient 4798. Theo verdient dus 369 |% MEER dan de minimumloner. (Hij krijgt 3,69 keer dat salaris - even afgerond op hele cijfers achter de komma). De vraag is echter de eerste : hoeveel hij MINDER krijgt. Hij krijgt maar 27 %, dus bijna 73 % MINDER.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Taal is niet jouWWWWWW sterkste kant'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron1212 ; dan had ik aardig gegokt ;-)
ronron1212
12 jaar geleden
Jordytwello als je het niet weet moet je geen antwoord geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij reageert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ZIJN vraag ! :lol:

Andere antwoorden (3)

ik denk met de formule deel gedeeld door totaal keer honderd. dus 1300:4798 x 100 = 27%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat hij KRIJGT.
De vraag is hoeveel MINDER hij krijgt. (Het deel dat-ie NIET krijgt dus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minimum loner verdient 27% van Theo, maar de vraag is hoeveel % minder hij verdient. Niet hoeveel % hij van Theo verdient.
(1300-4798) / 4798 x 100 = 72,9 % minder.

('nieuw-oud') / 'oud' x 100
minder, dus nieuw = minimum loner, oud =theo .

als er had gestaan; hoeveel verdient theo méér, dan was theo 'nieuw' en de minimum loner 'oud'.

Toegevoegd na 11 minuten:
aan diegene die net een minnetje heeft gegeven ; wat is dan wel het goede antwoord? :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet in dit geval 4798 als 100% stellen. Dan zet je dit in een kruistabelletje en reken je het uit.

Dus (100 . 1300)/4789 = 27%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het rekenen is het altijd handig even een plausibiliteitscontrole te plegen. Dat is een moeilijk woord voor: 'Even met je gevoel kijken of het klopt'.
Omdat je dit achterwege liet, krijg je van mij een min.