Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik voor een vak 1 onvoldoende haal, hoe kan ik dat dan voormezelf beter accepteren.

Ik heb nu zo'n 15 cijfers gehaald redelijke goede cijfers, deze week voor het eerst een 5. Hoe kan ik dan het best tegen mezelf zeggen 1 onvoldoende afentoe is niet erg, want ik zit er toch wel mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je zult nooit iets bereiken als je jezelf niet toestaat om af en toe fouten te maken. Je druk maken om een enkele vijf kost alleen maar energie die je beter aan iets nuttigers kunt besteden. Je kunt beter kijken naar het totaal en of dat voldoende is om te bereiken wat je wilt; perfectionisme werkt in dat opzicht alleen maar verlammend, het gaat erom dat je slaagt in het leven en niemand slaagt zonder kleerscheuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien door er niet te veel bij stil te staan; maar juist denken: 'k heb een onvoldoende, maar dat gaat me niet weer gebeuren! En dan bereid je je beter voor, let je goed op in de les, enz. En ook al haal je nog een 5, als je uiteindelijk maar voldoende staat, dat is het belangrijkste.

en trouwens; een 5 is helemaal niet zo laag, dat haal je zo weer omhoog! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien moet je dit niet willen accepteren. dat had ik ooit ook, toen ben ik het een beetje gaan accepteren en toen een beetje meer en nog een beetje meer, en uiteindelijk ben ik gezakt en moet ik nu een jaar over doen. je kunt dit beter zien als een moment om weer beter je best te gaan doen, nu het nog kan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet het een leerpunt om jezelf te verbeteren, niet als een grote fout. Wat gebeurd is gebeurd, je kan er niet meer aan veranderen. Wat je wel nog in de hand heb, zijn de cijfers die straks nog gaan komen. Ga harder werken voor dat vak en steek meer tijd in dan voorheen. Je hebt nu weer een mooie doel voor komende tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanvaarden dat je niet meer kan doen dan je best en aanvaarden dat je niet overal goed in kan zijn.

als jij weet dat jij je best doet ligt het in ieder geval niet aan je motivatie en inzet, en is het misschien minder frustrerend voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenken dat je sowieso al bovengemiddeld presteert, er zijn ook leerlingen die constant onvoldoendes halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harder werken hoeft niet als je weet dat je er je best voor hebt gedaan. Misschien heb je door deze ervaring een gevoel van faalangst.
Om het te kunnen accepteren moet/mag je voor jezelf nagaan waar het aan heeft kunnen liggen. Misschien had je wel een blackout? In dat geval is het misschien ook eens raadzaam om er met een docent over te praten en vertel je je gevoel erover. Zij kunnen misschien helpen en kun je samen naar een oplossing zoeken.
Probeer ook voor jezelf na te gaan of het realistisch is om jezelf de vraag te stellen of je er wel mee moet zitten. (al begrijp ik dat het vervelend is) Jij bent nu niet ineens een slechte leerling omdat het een keertje geen voldoende is. Succes en zet 'em op!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding