Zijn er ook beroepskeuze sites?

Mijn zoon verlaat aankomende zomer de lagere school en zal dus een keuze moeten gaan maken voor de richting die hij op wil. Bestaan er ook sites waar je bv je goede en slechte kanten kunt invullen en je voorkeur, zodat je dan de best oplossing krijgt die bij jou zou kunnen horen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens beroepskeuzetest.

Het beste antwoord

Na de basisschool wordt er nog niet direct een bepaalde richting gekozen, maar gaat het vooral om het niveau van onderwijs. VWO, HAVO, VMBO Theoretisch, VMBO Beroepsgericht, met of zonder LWOO, Praktijkonderwijs.
Als je zoon het advies krijgt om naar VWO, HAVO, of VMBO Theoretisch te gaan dan is er nog geen sprake van keuze van een richting. Die keuze (in de vorm van vakken, profiel, sector) wordt pas na de onderbouw gemaakt.
Maar als hij naar VMBO Beroepsgericht gaat of de Praktijkschool, dàn is er wel direct sprake van een richting. Je kunt dan namelijk kiezen voor verschillende VMBO-scholen, zoals AOC (agrarisch) of een VMBO met Bouw of Verzorging ofzo.
Op internet zijn verschillende sites met tests, maar meestal zijn die wel gericht op oudere doelgroepen. Op de site www.123test.nl staan verschillende tests, waarvan sommige ook nog heel betrouwbaar. Misschien zit er iets bij voor je zoon, om alvast een idee te krijgen over de toekomstige keuzes.
Ga ook vooral naar open dagen die (vaak in februari ongeveer) worden gehouden op verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Het plusje hou je tegoed, die kan ik nog niet uitdelen.

Andere antwoorden (1)

Doe een beroepskeuze test! Hieruit blijkt waar je interesses liggen en waar je goed in bent! Typ bij google in beroepskeuze test (gratis) en je komt er zo een paar tegen!

*aan je zoon gericht natuurlijk haha*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Kan nog geen plusjes geven maar die hou je tegoed.