Wat is een goede manier om pakkende inleidingen te schrijven voor hoofdstukken van een scriptie of ander rapport?

Ik schrijf steeds In dit hoofdstuk wordt behandeld hoe...

maar dit moet anders kunnen! tips?

Toegevoegd na 9 minuten:
het gaat hier om inleidingen van hoofdstukken, niet de inleiding aan het begin van het rapport

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Pak het onderwerp gewoon meteen beet, en begin met een soortement van samenvatting van de inleiding. Hierdoor weet de lezer in een keer wat er gaat komen. BV:

Verslaglegging van een onderzoek gaat het beste door concreet ter zake te komen. Dat was de eerste zin. Een inleiding is met deze eerste zin al begonnen. Daarna kan je terugkeren naar de inhoud en een uitleg geven over de gevolgde procedure of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Laat ik een gek onderwerp nemen, "panda's".
Als ik hier een scriptie over zou moeten schrijven, dan zou ik mezelf afvragen wat de lezer verwacht van het onderwerp panda's. Hier bedenk ik dan vervolgens vragen bij, die ik in de inleiding stel, waarbij de lezer gelijk een idee krijgt wat er gaat komen, en ook benieuwd raakt naar het antwoord op de vragen.

Een voorbeeld:
Klopt het dat panda's alleen bamboe eten? Of bestaat er ook ander voedsel die panda's tot zich nemen? Ik zal in deze paper deze vragen behandelen, en hier een antwoord op proberen te vinden.

De lezer wordt dan gelijk nieuwsgierig naar de antwoorden ervan, en zal ook verder gaan lezen.