Moet je zelf je basisbeurs (stufi) stopzetten en hoe laat ik dan een 0-lening ingaan?

Ik kom er niet meer uit.

Ik volg op dit moment een 1-jarige master, maar ik deze waarschijnlijk niet in 1 jaar halen vanwege het volgen van een groot aantal onverplichte keuzevakken. Ik ga mijn inschrijving dus met een jaar verlengen, maar dan krijg ik geen basisbeurs meer, ik heb dan de volle 4 jaar verbruikt.
Mijn studenten OV kaart kan ik volgend jaar nog wel gebruiken (hier heb ik 5 jaar recht op), maar ik begrijp dat ik dan wel de leenfase in moet gaan. Omdat ik niet per se hoef te lenen, wil ik deze lening op 0 euro laten staan.
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- Stopt de basisbeurs vanzelf en gaat dan automatisch de leenfase in?
- Zo niet, hoe moet ik de basisbeurs dan stopzetten?
- Indien de leenfase wel vanzelf ingaat, start deze dan gewoon op 0 of moet ik dit aangeven?

Alvast dank voor degene die het verschrikkelijke web rondom studiefinanciering enigzins voor mij weet uit te pluizen! ;)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Als je je studiefinanciering hebt opgebruikt, kan je de nullening aanvragen. Doe dat wel op tijd, dus een paar maanden voordat je geen recht meer hebt op de basisbeurs.
Let er wel op dat je je studiefinanciering niet stopzet.

Je kunt een lening van nul euro aanvragen via Mijn IB-groep. Om gebruik te maken van Mijn IB-Groep heb je een DigiD* met sms-functie nodig. Geef aan per welke maand de lening in moet gaan. Vul als ingangsdatum de eerste dag van de maand in. Kies bij de vraag “Hoeveel wil je lenen?” voor de optie “gedeeltelijk”. Bij het gevraagde bedrag vul je vervolgens nul euro in.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, duidelijk. En zodra ik die nullening heb aangevraagd stopt mijn basisbeurs automatisch?
fisbel
8 jaar geleden
De basisbeurs stopt als je recht op studiefinanciering er niet meer is. Hiervoor kan je het beste even met DUO bellen.