Kan je op je 16e stoppen met school?

Hallo, Ik wil graag stoppen met school.. ik heb er echt geen zin meer in...
Ik zit nu op het MBO..
Zou ik dus kunnen stoppen... ?

GF

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stopt met school zul je later weinig leuke banen kunnen krijgen, ik zou je school afmaken tot je diploma.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zou het afmaken, nog even doorzetten. Zoals gezegd, zonder diploma kun je niks doen van werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik heb er echt geen zin meer ik... en dan maar geen werk... en het duurt nog 4 jaar! dat is niet ''nog even'' :'(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je geen andere richting kiezen op het MBO? Waar je wel meer zin in hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan maar geen werk?
Hoe wil je aan geld komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan maar geen werk?
Gaan jouw pappie en mammie je dan jouw leven lang
onderhouden?
Of ga je bedelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 4 jaar die je het nog duren... Heb je voor de rest van je leven (van je 20ste tot je 67ste) wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er gewoon geen zin in..nergens in. en de vraag was alleen maar als het kon..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je krijgt er echt spijt van als je stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal wel moeten. Je moet minimaal MBO 2 hebben om te mogen stoppen en zonder opleiding krijg je straks alleen maar hele vervelende baantjes,mocht je die al krijgen. Vergeleken dat is school een paradijs. Je hebt dus de keus nu je jong bent om iets van je leven te maken of de rest van je leven een klote leven te hebben vol met stress,problemen en zorgen. Mensen die werken komen tegenwoordig al bijna niet meer rond, een uitkering kun je ook wel vergeten en je kunt ook niet levenslang teren op de zak van je ouders. Dus buiten dat je wel zal moeten heb je een heel erg kansloos vooruitzicht als je nu je best niet doet. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga anders eens een dagje meedraaien bij de deur van een supermarkt om de daklozenkrant te verkopen. Kun je vast proeven hoe je toekomst er uit gaat zien met je huidige instelling :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer ''een klote leven te hebben vol met stress,problemen en zorgen.'' dat heb ik toch al dus wat maakt het uit. Maar de vraag was alleen maar als het kon, dus waarom al die reacties... : (
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die reacties zijn er niet om je onderuit te halen maar in de hoop je op tijd wakker te schudden. Ze geven namelijk de realiteit aan en geloof me dat je nu denkt dat je een klote leven hebt, is nog niets met hoe het leven er uit gaat zien voor je als je nu opgeeft. Dus met alle respect,het is goed bedoeld,al komt het voor jou misschien hard over, de realiteit zal veel harder zijn als je het niet aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ze maar lekker lullen hoor, er zijn genoeg leuke banen voor mensen zonder opleiding ;)
Ik raad het niet aan. Maar wel jammer dat er mensen zijn die zeggen dat je kansloos bent ed, omdat je alleen maar kut werk zult vinden zonder opleiding. Mijn vriend en moeder hebben school niet afgemaakt (toen mocht je nog met 16 stoppen) en hebben een leuke baan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend en je moeder zijn dan enkele uitzonderingen. En we leven in een andere tijd dan toen jouw moeder stopte. En ik zei niet dat hij kansloos is maar dat zijn leven een kansloos vooruitzicht heeft wat ook klopt! wel lezen he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Geforce , het was goed bedoeld en verder is het niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken hier en ook niet om jou te vernederen. Het antwoord op je vraag is dat het kan zodra je je diploma hebt op minimaal MBO 2 niveau dus doe je best om die te halen en je kunt stoppen. Succes ermee verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geforce: je kunt school ook zien als afleiding van al die rotzooi om je heen, stel je voor dat je straks werkeloos thuis zit, wordt jouw stress dan minder? Ik denk eerder meer. En dan voel je je alleen nog maar nuttelozer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DutchBastard
Kan het wat minder?!
Als je andere vragen van GeForce101 leest wordt het wel duidelijk dat hij het niet makkelijk heeft.En wees maar blij dat jij zulke problemen niet hebt.Bah,nare reactie. @GeForce101
probeer positief te blijven hoor!
Ik heb ook tijdelijk moeten stoppen.
En dat is lastig als je op je 16 nog ( deels) leerplichtig bent.
Ik kon het lichamelijk en geestelijk ook niet meer opbrengen.
Ik ben zelfs in 1 jaar 4 keer van school veranderd!
Je kan het altijd weer oppakken.
Een nichtje van mij is op haar 20e weer naar school gegaan,heeft de Hbo gedaan en studeert nu aan de universiteit.
Ik zelf ben bezig me op mijn genezing te focussen.
Met veel hulp.
En dat kan wel eens nodig zijn( ook voor jou,je kan dat niet alleen:HINT!)
En dan is er nog tijd genoeg.
En dan heb jij later misschien wel een goede baan( en geen uitkering!)

Het beste antwoord

Leerplicht geldt voor alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Direct na de leerplicht begint de kwalificatieplicht. De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden.

Dus je zult eerst je MBO diploma moeten halen, of moeten wachten tot je 18de.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo-2 niveau, havo of vwo. Dit is geregeld in de Leerplichtwet 1969.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel.

Andere antwoorden (2)

nee, tot je 18e heb je kwalificatieplicht. Dit houdt in dat je tot je 18e moet leren voor een havo-, vwo- of mbo2-diploma.
(ook weergegeven in de bron onder punt 4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot je 18e, tenzij je een HAVO (of hoger) diploma hebt.

Toegevoegd na 32 seconden:
Nee, je mag dus niet stoppen.