Ik heb morgen een spreekbeurt over basketbal, maar ik weet niet hoe ik kan leren, hij moet 5 minuten duren en dat is te veel leerwerk. Tips?

Voor mij is het echt veel leerwerk, ik weet niet wat ik moet doen en hoe ik het moet leren, dat krijg ik nooit in me kop.
Tips voor leren?

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik mag er een PowerPoint bij maken, wat ik dus doe.

Toegevoegd na 8 minuten:
En als ik mijn spreekbeurt moet doen, dan heb ik geen tafel ofzo maar dan sta ik gewoon voor een Active Board.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb me spreekbeurt al gehad, en ik heb een 8 gekregen!

En voor diegene die het willen weten:
ja, we kregen het pas 1 dag van te voren op. Ze dacht dat we het al opgekregen hadden, maar dat was dus voor de andere klas.. foutje van haar dus. Ze wou het niet verzetten, maar gewoon op dezelfde dag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je er een blaadje bij houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zon98 Nee, je moet het gewoon uit je hoofd doen.. tenminste, je laptop word aangesloten op het Active Board dus evt. steekwoorden enz.
@grijze Ja, helaas wel :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke idioot van een leraar geeft nu één dag tevoren een spreekbeurt op ?? Ik vees dat je zelf een beetje te laat bent begonnen ; kan dat ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gefeliciteerd dan + dat heb je knap gedaan in die korte tijd.

Antwoorden (7)

ehm lees het hele tijd hardop en schrijf het een paar keer over, dan heb je het heel erg snel in je hoofd als je er een powerpoint bij mag maken zet dan steekwoorden in je powerpoint is weer een hulp steuntje voor jou;) oja tip voor de volgende keer= lees een week van te voren levert een hoop minder stress op:D

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schrijf eerst je hele verhaaltje op.
schrijf dan "steekwoorden" op, dan weet je waar je het over gaat hebben.
je zult vast niet alles uit je hoofd moeten doen, maar je moet wel naar je publiek kijken, dus een lijstje met steekwoorden is dan ideaal.
Als je het eventjes kwijt bent, kijk je naar je lijstje en zie je meteen waar je het over gaat hebben, dan kijk je naar de klas, en ga je verder met je verhaal.

Toegevoegd na 50 seconden:
als je er een powerpoint bij hebt, helemaal mooi, dan maak je steekwoorden die passen bij de verschillende powerpoint "pagina's"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een inleiding over de sport in het algemeen.
Daarna een uitwijding over de sportkleding.
Vervolgens de spelregels en eventueel info over bekende clubs en spelers/sters.
Je moet dus een onderwerp verdelen in hoofdpunten.
Je zult zien dat je tijd tekort komt.
Dat geldt voor elke spreekbeurt.
Neem zonodig voorwerpen mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon beginnen. Met je ouders proefdraaien en blijven proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou je van basketbal en speel je het zelf? Dan weet je waarschijnlijk stiekum al een heleboel! Gebruik die kennis en gebruik dat in je powerpoint.
Als ik zelf een powerpoint gebruik om te presenteren, zoek ik juist hele goeie afbeeldingen (of foto's) en weinig/geen tekst. Juist bij plaatjes kun je er zelf een verhaal omheen vertellen (zit je niet vast aan de tekst) en zijn die je leidraad.

Wat je ook kan doen is tijdens je spreekbeurt een 'praktijkstukje' doen. Dan neem je bv. een basketbal mee en doe je wat dribbelen voor of laat je iemand dat doen.

Ook kun je van die 5 minuten tijd nemen om vragen te beantwoorden.
Lees alle informatie goed door, vertel in je hoofd een paar keer wat je de klas wilt vertellen (of hardop, je kan ook je vader/moeder/zus/broertje vragen om even te luisteren).

Vooral niet te zenuwachtig maken! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spreekbeurt is geen leesbeurt, noch een alles-woord-voor-woord-uit-het-hoofd-geleerd beurt. Vooral dat laatste kan snel fout gaan, als je dan de draad kwijt raakt is het moeilijk deze weer terug te vinden. Het beste is om de steekwoorden in de powerpoint te zetten, deze zullen je houvast geven om er een mooi kloppend verhaal van te maken.

Ik neem aan dat je al ongeveer weet wat je wilt vertellen. Oefen het eens een paar keer met de powerpoint en de steekwoorden voor je ouders. Vraag dan of zij wat feedback kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vijf minuten is echt UITZONDERLIJK kort. Zeker als je daarbij ook nog hulpmiddelen mag gebruiken als Power Point, wat feitelijk gewoon een mega-spiekbrief is.

Het belangrijkste is dan ook, dat je een onderwerp kiest dat je boeit, en dat je er -vooral door je eigen interesse- minimaal vijf minuten enthousiast alles over kunt vertellen wat jij weet. Als je dat niet lukt over basketbal, vind je er vermoedelijk geen klap aan, en kun je beter een ander onderwerp kiezen.

Nu schud ik zelf probleemloos uit de losse pols ' spreekbeurten' uit mijn mouw, maar over basketbal zou ik OOK geen vijf minuten kunnen vollullen......andere onderwerpen echter heb ik in dat tijdsbestek nauwelijks aangestipt. Het zou dus ook kunnen dat je onderwerp wat te krap of juist te breed is.

Zoek dus een onderwerp dat je ECHT boeit (kijk waar je interesses liggen), vertel er alles over wat je weet (nadat je er een of twee boeken over hebt gelezen), zoek er plaatjes bij, maak de powerpoint, en voor je het weet moet de leraar je na een kwartier onderbreken omdat het te lang dreigt te worden ;-)

(Ik heb zelf altijd spreekbeurten van minimaal 20 tot 50 minuten gehouden, en ook mijn kinderen hebben - inmiddels zelfs in het Duits - geen problemen met spreekbeurten van een kwartier. Zelfs de -verlegen- oudste niet. Als ze maar kunnen vertellen over wat ze ECHT boeit en haast niet van ophouden weten ; dan boei je je gehoor ook. Vijf minuten is dus echt alleen maar een uitdaging om het zo KORT te houden. DAT is de kunst van een spreekbeurt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, 20-50 minuten!!!
+je, goede uitleg! Hielp me wel :P