Kan het dat er leerlingen uit vmbo-kader en mbo 2 een niveau 4 opleiding doen ?

Ik doe een niveau 4 opleiding en ik heb wel gewoon mijn vmbo-t diploma behaald ...maar er zittn ook klas genoten bij die geen vmbo-t diploma hebben maar een kader diploma en een ander heeft mbo2 diploma ...kan dat wel dat ze een niveau 4 opleiding doen ?
Want ik vind het als maar oneerlijk en raar ...
Niveau 4 hoort toch bij vmbo-t
Niveau 3 hoort bij kader ....

En wat kan ik het beste doen want ik word er echt gedemotiveerd van als ik ze in m'n klas zie ....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik zou kader leerlingen niet onderschatten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je bang dat nu jouw opleiding ''laag'' is omdat er mensen met een lagere vooropleiding in jouw opleiding zitten.. Je vind het oneerlijk en raar..waarom? Er bestaan mensen die worden toegelaten op de universiteit door de 21+ test, zonder enige vooropleiding te hebben. Dat is niet oneerlijk, dat is gewoon een persoon met veel doorzettingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelfs als basis leerling een instap toets doen om te kijken of je geschikt bent voor een mbo 3 of 4 opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel grappig dat jij je zo ''hoog'' voelt omdat je een mbo-niveau 4 diploma doet en vmbo-t hebt gedaan etc, maar je vraagt je wel af hoe oud je moet zijn om bij de mediamarkt of een dorgisterij/parfumerie te mogen werken..LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kader the best bitch! ❤

Antwoorden (4)

misschien hebben ze hoog gescoord op examen of al een niveau 3 diploma waardoor je door stroomt naar niveau 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit nu in vmbo 3 kader en tegen ons is gezegt dat als je deze opleiding doet en als je je gaat inschrijven op een mbo school je eerst een instaptoets moet maken om te kijken of je in niveau 4 mag gaan zitten als je bij die toets genoeg punten haalt dan mag je dus naar niveau 4 maar als je te weinig punten haalt dan moet je naar niveau 3 en ze zijden ook dat het altijd mogelijk is om door te stromen naar niveau 4

Toegevoegd na 1 minuut:
En het verschil tussen vmbo tl is dat je zonder dat je een toets hoeft te maken gelijk naar mbo 4 mag gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een niveau 4 opleiding op het MBO zijn de volgende VMBO-niveaus toelaatbaar: Kader, Gemengd en Theoretisch. Dat is al jaren zo. Wel wordt soms aan kader-leerlingen aangeraden om op niveau 3 te beginnen, maar dat is zeker geen plicht. Een leerling met Kader heeft op de vakken Nederlands, Engels en wiskunde enzo wel een achterstand vergeleken met een leerling van Theoretisch, maar aan de andere kant heeft een Kaderleerling weer een voorsprong als het gaat om de beroepsgerichte vakken (Bijvoorbeeld bij de opleiding Verpleging heeft een Kader VMBO-leerling Verzorging een voorsprong, en bij de opleiding Elektro past VMBO Kader Elektro etc) In het MBO worden die niveauverschillen meestal binnen een paar maanden gelijkgetrokken.
Dat er ook MBO2 leerlingen bij je in de klas zitten is ook mogelijk: zij hebben al een deel van de stof gehad waar jij nu nog mee moet beginnen. In een niveau 4 opleiding zit namelijk vaak ook de inhoud van de niveaus "eronder", dus niveau 1, 2 en 3. Het kan ook zijn dat je in een groep zit waar niveau 3 en 4 (in eerste instantie) bij elkaar zitten.
Jammer dat het je demotiveert dat "ze" in je klas zitten. Want "ze" hebben ongetwijfeld al competenties verworven waar jij nog mee moet beginnen. Iedereen ontwikkelt zich op hun eigen tempo en manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee ,hun hebben een hele andere opleiding gedaan die niks te maken heeft met deze opleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke voor opleiding dan? Het kan bijvoorbeeld wel in dezelfde sector zijn en dan is er toch een goede aansluiting. Om welke MBO opleiding gaat het? Dan kan ik wat specifieker antwoord geven.
Hahahaha'
Doe niet zo sneu!
Kader mensen zijn niet dom hoor!
Wij kader mensen hebben veel boeken het zelfde als tl, alleen wij hebben bijv. Geen gs meer en hun wel en bio het zelfde.
Je voelt je wel heel stoer met je ‘tl' en mbo4
Ik doe nu ook kader en ga volgend jaar ook naar mbo4 dus tot dan.