kan ik dit schooljaar naar havo?

Ik zit in 3 mavo sinds dit schooljaar, en wil graag naar havo. nu heb ik in principe 2 vragen;
1. kan ik halverwege dit schooljaar (rond de kerstvakantie) naar havo, als ik gemiddeld een 7 of hoger sta + een goede werkhouding?
2. als dat niet kan, en dit schooljaar af zou moeten maken, naar welke klas zou ik dan gaan als ik na dit schooljaar naar havo ga?
En hiermee bedoel ik te vragen of er een mogelijkheid is, dus of dat officieel mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je de capaciteiten en houding hebt om naar Havo over te stappen, zou je nu al in Havo3 moeten zitten. Dat je die stap niet gemaakt hebt betekent waarschijnlijk dat men daar geen vertrouwen in had. De meeste scholen laten niet meer halverwege het jaar leerlingen overstappen. Je hebt dan teveel gemist en bovendien is de impact op jouzelf èn de klas heel groot met dergelijke veranderingen. Gemiddeld een 7 is trouwens niet hoog genoeg (tenminste op onze school)
Als je aan het eind van dit jaar over zou willen (en kunnen!) stappen dan kom je in Havo3. Zonde van de tijd! Want als je nu op het VMBO even doorzet heb je over een kleine twee jaar een VMBO-diploma. Daarna kun je (als je cijfers goed genoeg zijn) nog Havo4 en Havo5 doen. Dat is een logischer route dan wat jij nu het liefst wilt. Dit duurt vanaf nu vier jaar (2 op VMBO en 2 op Havo) en wat jij hier vraagt (eind van het jaar overstappen) is ook vier jaar (1 op VMBO en 3 op Havo) maar veel minder logisch qua aansluiting.

Je bent tot nu toe nogal heen en weer gegaan in de onderbouw. Het is vast een goed idee om niet direct weer te willen veranderen. Geef jezelf de kans om tot rust te komen en aan de school en de mensen te wennen. Dat komt je schoolprestaties ook ten goede!
Ga eens met je decaan praten hierover. Hij of zij weet er alles van!