mag een leraar je verplichten om een hand te geven?

En als je dat niet doet mag hij je dan opsluiten in de klas ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Erna55
7 jaar geleden
Wat is er gebeurd ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks ik wou hem geen hand geven want ik heb een hekel aan hem
Erna55
7 jaar geleden
Heeft je school de regel dat je bij binnenkomst de leraar een hand geeft ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee en het was bij weggaan
tinus1969
7 jaar geleden
Het klinkt alsof je je in ieder geval behoorlijk onbeschoft hebt opgesteld.
Nou kun je wel heel juridisch gaan doen, met rechten en plichten, maar je komt in dit soort situaties vaak verder door je gewoon netjes te gedragen, ook al heb je een hekel aan die leraar. Voor de volledigheid; er kunnen heel goede redenen zijn dat je een hekel hebt aan die leraar. Maar soms is het handiger om gewoon je netjes te blijven gedragen, zodat je ook zo min mogelijk gedoe hebt. Besteed je tijd en energie aan leukere dingen.
Castle
7 jaar geleden
Er zijn manieren om toch een hand te geven en je ongenoegen over hem aan te geven. Een voorbeeld is een hand geven waarbij je rug van je hand naar boven is. Dit betekend (gemiddeld) dat je 'hoger bent/voelt' dan hem. Je kan hem een hand geven en een andere kant opkijken zodat het lijkt alsof hij je niet interesseert. Er zijn dus andere manieren om toch te voldoen aan 'zijn wens' en te krijgen wat je wilt.
Thecis
7 jaar geleden
mag ik vragen hoe oud je bent en wat voor middelbare school je doet?
tinus1969
7 jaar geleden
@Castle. dit soort truukjes zou ik ook nalaten. het is veel effectiever om juist beleefd een hand te geven, zonder weg te kijken etc.
Als @Polijsman een probleem heeft met deze leraar, dan moet hij met deze leraar praten over de oorzaak van dat probleem, en dat niet verstoren met vaag gedoe over handen geven.
Ritsuka
7 jaar geleden
ook al vind je een leraar niet aardig, je hoort hem wel met respect te behandelen.
Ivana
7 jaar geleden
Alleen als je een geldig argument kunt aanvoeren zoals hier:
http://www.nporadio1.nl/achtergrond/2529-artsen-radboud-umc-geven-geen-hand-meer
verder moet je de hand schudden die je wordt aangereikt. :)
criseyde
7 jaar geleden
In je verdere leven zal je ook met mensen moeten omgaan die je misschien niet leuk vindt, ga je die dan ook zo behandelen? Dan kom je niet ver in je werkzame leven....

Antwoorden (4)

Er is geen wettelijke verplichting tot handen schudden. Als jij dat om religieuze redenen niet wil, mag volgens de Commissie Gelijke Behandeling de school in beginsel op grond van indirect onderscheid van godsdienst niet eisen dat je handen schudt.

De school kan deze verplichting echter wel opnemen in de gedragscode, die moet worden ondertekend. Scholen kunnen in dit kader een beroep doen op de vrijheid van onderwijs (artikel 23 van de Grondwet) en artikel 9 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). Artikel 9 van het EVRM zegt dat de vrijheid van godsdienst kan worden beperkt als de openbare orde en veiligheid of de goede zeden in het geding zijn.

Als je meent dat jouw redenen om geen handen te schudden opwegen tegen de redenen van school om dat te verplichten en je komt daar via de normale klachtenprocedure van de school niet uit, dan kun je de situatie voorleggen aan de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

Toegevoegd na 15 minuten:
Aanvulling: uit je reacties blijkt dat het niet willen geven van een hand niets van doen had met religie of iets dergelijks, maar dat je een hekel hebt aan de leraar. Op basis daarvan heb je geen goede reden om niet mee te werken aan gebruikelijke omgangsvormen en het tonen van respect. In die setting mag een leraar je wel degelijk verplichten om mee te werken aan het geven van een hand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De vraagsteller heeft geen religieuze bezwaren. Hij noemt in een reactie dat hij geen hand wilde geven omdat hij een hekel heeft aan de leraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 dat had ik even gemist, dank je! Heb mijn antwoord aangevuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand kan jou verplichten iets te doen wat je niet wil. Zeker als het niet wettelijk is beschreven.
Het geven van een hand is een omgangsvorm welke gebruikelijk is in de westerse wereld. Ook in Nederland dus. Het weigeren van een hand wordt als een belediging gezien.
"Mag je een hand weigeren ?" volgens de goede omgangsvormen wil je een ander niet beledigen. Volgens die norm 'mag' het dus niet. Door een hand uit te steken dwingt de leraar (nogmaals: volgens de etiketten) je dus inderdaad deze te accepteren.

Maar dit soort omgangsvormen zijn juridisch niet vast gelegd. Juridisch mag je een hand dus weigeren.

Tussen leraar en leerling is echter iets speciaals aan de hand. Een leraar is deels verantwoordelijk voor de opvoeding van de (onvolwassen)leerling. Hij mag bepaalde dingen eisen en hij mag straffen uitdelen (beloningen trouwens ook ;-p)

Dit is in mijn ogen iets wat onder "opvoeding" valt. Dus ja, in de juiste context mag een leraar dit eisen en bij weigering bestraffen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fysiek opsluiten in een lokaal is gewoon strafbaar.
Nee want iedereen heeft vrijheid van mening uiting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pfff heeft echt niets met de vraag te maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry moest van een vriend
Erna55
7 jaar geleden
Leg even uit : Je "moest" van een vriend dit antwoord geven ?
Ja, je mag een uitgestoken hand weigeren
Nee, het is zeker niet netjes
Ja, jou leraar mag hier een sanctie op zetten
Nee, hij mag je niet in het lokaal opsluiten want dat ben je niet meer in een brandveielige ruimte (tenzij dit lokaal een nooduitgang heeft of een andere vluchtroute)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken natuurlijk niet de hele situatie en wat precies bedoeld wordt met 'opsluiten in de klas'.
Alleen in het klaslokaal met de deur op slot, zodat de leerling er niet uit kan? Neen dat mag onder geen enkele omstandigheid.