Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een hbo persoon en mbo persoon waarom zouden de hbo'ers niks hoeven te betalen en de mbo alles zelf verklaar me en ik blij?

mensen zij toch gelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je, drankjes in de kroeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ov chipkaart enzo denk ik dat je bedoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de 18 is er een tegemoetkoming voor de ouders, die behoren ook nog voor jou te betalen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Doe je een beroepsopleiding op niveau 1 of 2 dan is je studiefinanciering een gift die bestaat uit een basis- beurs, eventueel een aanvullende beurs en de OV-studentenkaart.
Je studiefinanciering hoef je dus na je studie niet terug te betalen. Daarnaast kun je ook nog een bedrag lenen bij de IB-Groep. Na je studie hoef je alleen het bedrag dat je geleend hebt terug te betalen.

Volg je een beroepsopleiding op niveau 3 of 4 dan krijg je een prestatiebeurs. Tenminste, wanneer je vanaf 1 augustus 2005 of later voor het eerst studiefinanciering ontvangt. Zoals de naam al zegt,
moet je presteren voor je beurs. De prestatiebeurs
bestaat uit een basisbeurs, eventueel een aanvullende beurs en de OV-studentenkaart.
De prestatiebeurs krijg je eerst in de vorm van een lening.

Haal je binnen tien jaar je diploma dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift. Anders moet je de prestatiebeurs terugbetalen.

er zijn uitzonderingen, maar dit is de hoofdregel.
dus MBO'ers hoeven helemaal niet alles te betalen, zolang ze het diploma maar binnen 10 jaar halen. Dit wil de staat natuurlijk, want anders is er voor niks geld in je geinvesteerd!

Toegevoegd na 5 minuten:
zelfs al ben je onder de 18 dan bestaat er alsnog een tegemoet koming (wel voor de ouders) zie daarvoor duo.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding