Wat is er zo slecht aan een stewardess opleiding op het Roc flevoland ?

Ik wil graag weten wat er zo slecht is aan een mbo 4 opleiding luchtvaartdiensverlener en alle andere mbo 4 opleidingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een stewardess opleiding kan je beter volgens bij een vliegtuigmaatschappij. Vaak is al op de tv te zien geweest dat dit soort opleidingen elders niets voorstellen en je ook niet tot een baan als stewardes brengen.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Kies voor een optie waar je engels en misschien nog een taal leert dat is wel belangrijk als je stewardes wilt worden.
ROC's proberen allerlei opleidingen te bedenken om leerlingen (en geld) te trekken. Vaak wordt niet nagedacht of men de leerlingen met deze opleiding ook min of meer een baan kan garanderen. Ik denk niet zozeer dat die stewardess opleiding slecht is, maar het diploma garandeert niet dat je de juiste kennis hebt die nodig is. Ondanks het feit dat een stewardess het merendeel van haar tijd doorbrengt met het serveren van eenvoudige maaltijden en drankjes, wordt als stewardess toch wel een Havo vooropleiding gevraagd en krijg je de echte beroepsopleiding gewoon bij een luchtvaartmaatschappij. Ik denk dat een vmbo opleiding te weinig vooropleiding geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een prima opleiding alleen heeft de instantie niet goed nagedacht over de waarde die de maatschappijen hechten aan dat diploma. Het beroep staat internationaal geclassificeerd als wat in Nederland een hoog MBO niveau is (MBO4) maar dat verhult een beetje de fysieke en taalkundige eisen.
De opleiding is nog erg nieuw dus de daadwerkelijke waarde van het diploma moet nog blijken.

De meeste interne opleidingen bij de maatschappijen duren veel korter maar zijn ook niet gericht op VMBO niveau instroom maar minimaal HAVO of een paar jaar ervaring in de hotel of toerisme sector. Een groot struikelblok is de enorm hoge eis die gesteld wordt aan de beheersing van het Engels. Je zal vloeiend moeten zijn in de taal en nog een 2e en bij voorkeur nog een 3e vreemde moderne taal moeten beheersen.
Ook zijn de maatschappijen huiverig om stewardessen aan te nemen die ze niet zelf opgeleid hebben. De meeste externe opleidingen hebben namelijk een erg slechte reputatie.

Het is een behoorlijk specifieke opleiding waarbij er dus bepaald geen garantie is op een baan in de luchtvaart sector. Je zit dan wel met een leuk diploma met nuttige vaardigheden die je in andere beroepen niet tot nauwelijks nodig zal hebben en het is toch een beetje zonde om na zo'n opleiding je vaardigheden niet te kunnen gebruiken.
De opleiding zal je ook niet goed kunnen voorbereiden op de werktijden en onvermijdelijke jetlag en dan na zo'n 3 jaar leren er achter te moeten komen dat je daar niet tegen kan lijkt me ook niet handig.

Met een goede hotel of toerisme opleiding leer je ook die dingen die de maatschappijen zoeken. Alleen ben je dan ook geschikt voor ander werk. Je zal ook altijd concurrentie houden van mensen van dat soort opleidingen. Bedenk goed dat lang niet iedereen (op hoger niveau zelfs de meeste niet) terecht komen in het beroep waar ze voor gestudeerd hebben. Een bredere algemenere opleiding geeft dan waarschijnlijk een hogere kans op een baan. Zo heel veel nieuwe stewardessen zijn er per jaar nou ook weer niet nodig in Nederland.

Dat gezegd: als je verder wil naar het HBO met een internationale toeristische of communicatie opleiding is het volgens mij zeker een goede voorbereiding met zowel veel taal en communicatietraining als hotel vaardigheden.

In het kort: Waarschijnlijk is het een prima opleiding maar verwacht niet dat je ook daadwerkelijk een baan als stewardess zal gaan vinden. Zorg dus dat je jezelf voorbereid op andere carrière mogelijkheden.