Wie kan mijn levensbeschouwing PO verduidelijken?

Voor mijn levensbeschouwing PO moet ik onderzoek doen naar een vindplaats van levensbeschouwing of ethiek met als hoofdvraag; Is de maatschappij een levensbeschouwelijke bron?

De opdracht luid het stellen van een onderzoeksvraag en meerdere deelvragen, daarna moet ik 2 bronnen vinden waaruit ik mijn onderzoek voer. met die bronnen moet ik antwoord geven op mijn onderzoeksvraag etc.

Mijn enige probleem is dat ik de opdracht gewoon niet snap. Kan iemand een klein voorbeeldje geven hoe ze deze PO zouden aanpakken?

Mvg,
Aardappelkonijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Eerst verzin je een vraag (bijv. Wat kunnen we doen tegen files?), Dan verzin je een paar vragen (de deelvragen) om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden (bijv Wat zijn files?, Wat kunnen we ertegen doen?). Daarna ga je bronnen zoeken en geef je antwoorden op de deelvragen, daarna geef je met die bronnen en je antwoorden op de deelvragen antwoord op de hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat kunnen we doen tegen files lijkt me nou niet echt een levensbeschouwelijke vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat moet je zelf verzinnen.
Ik denk dat je voor deze PO (Praktische Opdracht?) allereerst moet bedenken welke levensbeschouwelijke stroming je wel interessant vindt. Bijvoorbeeld boeddhisme, of jodendom, of humanisme. Deze laatste stroming is niet godsdienstig, maar wel duidelijk ontstaan vanuit de maatschappij.
De maatschappij lijkt me altijd een levensbeschouwelijke bron, omdat mensen vorm geven aan hun geloof/levensbeschouwing. Als je een stroming hebt gekozen kun je deelvragen verzinnen, die passen bij het onderwerp. Bijvoorbeeld: waar is het ontstaan, hoeveel aanhangers zijn er, welke rituelen zijn er etc.
Ik snap de opdracht niet helemaal, maar ik hoop dat ik je met dit antwoord toch een beetje heb kunnen helpen.
(ik heb overigens wel theologie gestudeerd, dus mag hopen dat ik er iets vanaf weet ;-)