Persoonlijk denk ik dat het er ook vanaf hangt of je alleen spreken meerekent of ook het schrift.
Chinees leren praten lijkt me bijvoorbeeld makkelijker dan het ook nog eens te moeten schrijven.

Hoe dan ook, ik ben maar even gaan googelen, omdat ik het best een interessante vraag vind.

De moeilijkste is (volgens de wetenschapper die het onderzoek verricht heeft) het Tuyuca uit de oostelijke Amazone .
Naast het Tuyuca worden er nog zeker 5 genoemd.

"....Pas wanneer je bij de kliktalen uit zuidelijk Afrika komt wordt het interessant. Veel mensen kennen het Xhosa, maar er het !Xóõ uit Botswana doet er nog een schepje bovenop. Deze taal heeft 5 verschillende soorten hoofd-kliks, naast 17 verschillende sub-kliks.

En zo gaat het verder langs het Bora uit Peru, het Turks en het Kuuk Thaayorre uit Noord-Australie, dat windrichtingen gebruikt in plaats van links en rechts: “Ik heb mijn zuidwestelijke teen gestoten.” Uiteindelijk concludeert de schrijver dat het Tuyuca uit de oostelijke Amazone de titel verdient van Moeilijkste Taal ter Wereld.
Het Tuyuca kent tussen de 50-140 verschillende geslachten voor zelfstandig naamwoorden (Nederlands kent er twee). In het Tuyuca moet je met de werkwoordsuitgang aangeven hoe je iets te weten bent gekomen. Diga ape-wi tbetekent “de jongen speelde voetbal (dat weet ik want ik heb het zelf gezien), maar diga ape-hiyi betekent ” de jongen speelde voetbal (naar ik aanneem)”. Een taalkenmerk “waar iedere journalist van zal sidderen”, aldus het artikel.
Maar het Tuyuca is niet een taal die de wereld snel zal veroveren. Het wordt nog maar door zo’n 1000 mensen gesproken, en sterft langzaam uit. Dat geldt voor veel van de 6000 talen die er in de wereld worden gesproken, en waarvan er maar een paar honderd goed in kaart zijn gebracht. Voor onderzoekers is het een race tegen de klok. En mogelijk wordt er binnenkort een nog moeilijkere taal ontdekt."

http://weblogs.nos.nl/buitenlandredactie/2010/01/07/de-moeilijkste-taal-ter-wereld/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessant artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, goed wetenschappelijk antwoord. Dat van die teen is wel geweldig trouwens :D
Zou wat je zegt dan afhangen van in welke richting je op dat moment staat?

Andere antwoorden (3)

Nou, ligt eraan, chinezen vinden mandarijn niet moeilijk lijkt me.
Maar welke talen ik moeilijk vind:
Grieks, russisch, mandarijns, japans, tjechiesch enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een lastige, bijna niet te beantwoorden vraag.

Een taal is voor een baby altijd even makkelijk te leren. Een Chinese baby leert net zo makkelijk Chinees als een Engelse baby Engels. Daar vanuit gaand zou je dus kunnen zeggen dat er geen moeilijkere talen bestaan: als moedertaal leer je ze allemaal even makkelijk aan.

Als je het hebt over tweede taalverwerving, dan krijg je te maken met de moedertaal van die persoon. Zo leert een Zweed relatief makkelijker Nederlands dan een Indonesiër, omdat de uitspraak van klanken tussen het Zweeds en Nederlands veel meer over 1 komen dan met het Indonesisch. Er zijn talen die je als Nederlander op volwassen leeftijd niet meer helemaal goed kan leren, omdat daar klanken inzitten die wij niet kennen en gebruiken, en je bent als volwassen het vermogen om geheel nieuwe klanken (dus die op niks bekends lijken) te leren al verleert.

Je hoort vaak deze top 3 van moeilijkste talen op gebied van uitspraak en grammatica om als tweede taal te leren:
1) Chinees
2) Japans
3) Nederlands

Maar deze lijst staat niet vast. Een Japanner zal namelijk makkelijker Chinees leren dan Nederlands. Een Duitser weer vele malen makkelijker Nederlands dan bijvoorbeeld Joegoslavisch. En dat geldt voor de onderzoekers ook. De taalonderzoekers hebben allemaal een moedertaal, evenals hun proefpersonen. Het is dus heel moeilijk een taal objectief te onderzoeken.

En kleine talen zijn vaak ook heel moeilijk, denk bijvoorbeeld aan het Tabasaraans (wordt gesproken in Zuid-Rusland) met ik geloof 49 naamvallen. Deze kleine talen worden bijna nooit in een 'moeilijkheid onderzoek' meegenomen.

Dan nog een punt: Ik ga hier uit van het leren spreken van talen. Voor schrift geldt weer wat anders. Het Japans heeft het meest moeilijke schrift ter wereld. Nederlands (wat gezien wordt als een moeilijke taal qua spreken) is op schrijfgebied weer makkelijker dan Engels (Wat als een erg makkelijke taal wordt gezien voor spreken) omdat het Nederlands meer fonetisch geschreven wordt, en beter bepaalde regels volgt dan het Engels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarbij ik nog even wil toevoegen dat 'het Chinees' als gesproken taal niet bestaat, maar deze wel als dusdanig wordt omgeschreven in de lijst omdat het voor alle talen die in China worden gesproken geldt dat ze op 1 staan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hier nog een leuke link, daar hebben ze van talen die op verschillende manieren moeilijk zijn een lijst.
http://www.onzetaal.nl/kalender/records/r0612.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk een goed punt dat een deel van de kwestie relatief is, afhankelijk van je eigen moedertaal. Maar er zijn wel degelijk een aantal objectieve criteria om de moeilijkheid van talen mee te vergelijken. De onregelmatigheid van de grammatica bijvoorbeeld, maar ook de onregelmatigheid tussen klank en schrijfwijze, in de ene taal spreek je een bepaalde letter altijd op dezelfde manier uit, in een andere taal kan die letter op tig manieren uitgesproken worden, zonder dat erg duidelijk is waarom dat zo is.
Denk aan het Engels, wat heel erg inconsistent is qua klanken, denk bijvoorbeeld aan 'ea' dat bij heart en beard als een compleet andere klank wordt uitgesproken. Waar baseer je het trouwens op dat elke moedertaal voor een baby even makkelijk aan te leren is? Lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya: op wat mij geleerd wordt tijdens mijn college's Taalwetenschappen ;-) Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar het is toch echt zo. Een kind verwerft elke taal even gemakkelijk als moedertaal als die ouders die taal zelf spreken. Een chinees kind neemt op dezelfde manier de taal van de ouders over als een duits kind, er zit geen verschil in en ze nemen het even makkelijk over. Fouten maakt elk kind bij taalverwerving, maar ee kind dat Chinees leert maakt er n opvallend veel meer dan een kind dat Duits leert. Je hebt gelijk dat er objectieve vragen zijn, maar hiermee kun je alleen aantonen dat een taal moeilijke kanten heeft. Welke het allermoeilijkst is, en dus een top 10 maken waar de vraagsteller naar vroeg, kan je nooit objectief zeggen. De een vind de klanken die wij in het Nederlands kennen heel moeilijk en daarom de taal moeilijker dan een met vele verschillende naamvallen, een ander vind een taal door al die verschillende naamvallen weer moeilijker en leert makkelijker vreemde klanken aan...Je kunt dus nooit helemaal objectief vaststellen welke het allermoeilijkst is, want elke taal heeft wel iets wat moeilijk is voor de tweede taalverwerver.
Wat is de moeilijkste taal?

Wie dacht dat het Duits een moeilijke taal was vanwege alle naamvallen, zou eens naar Dagestan in de Kaukasus moeten gaan. Daar wordt het Tabassaran gesproken, een taal met maar liefst 48 naamvallen - de meeste ter wereld. Het is een van de vier talen die Guinness world records 1997 "het meest ingewikkeld" noemt. De andere moeilijkste talen zijn volgens het recordboek:

de Noord-Amerikaanse indianentaal Haida, die de meeste voorvoegsels ter wereld heeft: 70;
Amale uit Papoea-Nieuw-Guinea, de taal met de meeste werkwoordsvormen: meer dan 69.000 verbogen en 860 onverbogen vormen;
de taal van de Inuit in Alaska en Groenland, met alleen al 63 verschillende werkwoordsvormen voor de tegenwoordige tijd en meer dan 252 verbuigingen voor zelfstandige naamwoorden.

Op 2 augustus 2005 schreef de Britse krant The Guardian dat de Namibische taal !Xoop misschien wel de moeilijkst uitspreekbare taal ter wereld is. Volgens de samenstellers van de World Atlas of Language Structures, waarin alle talen op aarde in kaart zijn gebracht, komt de taal in aanmerking voor een plaats in het Guinness Book Records voor de complexiteit van zijn fonetisch systeem. Het !Xoop kent diverse klikkende geluiden, waaronder de 'ts-ts' en het hoefijzergeluid. Ook is er de 'kiss', een klank met een zoengeluid.
Uiteraard is nauwelijks vast te stellen wat 'de' moeilijkste taal is; het hangt maar helemaal af van welke criteria je aanlegt. In het rijtje hierboven zou daarom naar mijn mening met gemak ook het Fins (en evenzeer het Hongaars) opgenomen kunnen worden, om nog maar te zwijgen van het Sámi (Laps), of van het Ests. Waarom Fins 'moeilijk' mag heten, blijkt uit het aantal verschillende elementen dat - met elkaar gecombineerd - tot een buitengewoon ingewikkeld stelsel van verbuiging en vervoeging leidt. Zo zijn er 15 naamvallen (waarvan 13 actieve), en zo'n 850 werkwoordsvormen (530 bepaalde en 320 onbepaalde). Ga je alle elementen met elkaar combineren dan kom je tot 2000 (theoretisch én praktisch) mogelijke vormen van zelfstandige naamwoorden, en tot ruim 20.000 mogelijke werkwoordsvormen! Kortom: knap lastig, zou ik zo zeggen! Maar eerlijk is eerlijk: de hierboven genoemde zijn nog moeilijker, schat ik in.
Bronnen:
www.cavi.univ-paris3.fr (pdf-bestand)
users.utu.fi (parent-directory met onder meer een PowerPoint-presentatie)
www.ling.helsinki.fi (uitwerking van alle mogelijke vormen van het zelfstandig naamwoord kauppa 'winkel'