kan ik mijn diploma halen als ik letterlijk NIKS van aardrijkskunde afweet, en welke banen kan ik dan niet krijgen?

ik ga nu havo/vwo doen in de brugklas, ik ben goed in alles behalve aardrijkskunde, en daar zal ik ook nooit goed in worden. dus kan ik mijn diploma halen als ik letterlijk NIKS van aardrijkskunde afweet, en welke banen kan ik dan niet krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ja, als je profiel kiest kan je ak laten vallen. Je sluit alleen banen uit waarvoor een grondige kennis moet hebben van de aardrijkskunde. Dat zijn er niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je hebt dan geen schijn van kans op een baan als aardrijkskundeleraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het vak in de bovenbouw laten vallen dus het heeft waarschijnlijk geen invloed op je diploma. Over welke banen je niet kan doen kan ik je niet verder helpen, het zijn er zoveel en ook zonder ak heb je gewoon kans op een leuke baan. Er zijn zat mensen die ak moeilijk vinden en laten vallen. Zo ook ik:).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je b.v. geen conducteur bij de NS worden en denk je als je een reis naar Kreta hebt geboekt dat je op Cuba zit. Maar verder is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) +
Natuurlijk kan je je diploma dan nog steeds behalen. Iedere scholier is sterk of zwak in bepaalde vakken. Jij bent zwak in Aardrijkskunde. Gelukkig voor jou ben je geslaagd als je 10/20 haalt op je eindrapport. Om de helft te halen moet je echt geen geweldige vakkennis hebben.

Maar, schrijf jezelf niet op voorhand af! Het is niet omdat het je interesse nu niet opwekt of omdat je het nu niks kan schelen, dat je er geen interesse voor zou hebben in het hoger onderwijs. Docenten doceren anders in het hoger onderwijs en je komt véél méér te weten over een vakgebied. Ook begin je in het hoger onderwijs opnieuw. Zelf zonder kennis kan je dan perfect volgen. Het gaat om motivatie en de wil om er te geraken: dan volgen discipline en herhaling wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde probleem had ik met geschiedenis ik zag in de eerste en d8 kut dit lukt nooit en nu ga ik naar de 4de ik heb het gelijk laten vallen xd maar in ieder geval in de derde heb je profielkeuzes en kan je ak laten vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint net pas met de middelbare ? Dan leer je aardrijkskunde nog ! Als je nu al zegt dat je het niet kunt dan niet natuurlijk. Maar dat je het niet kunt kun je niet nu al zeggen.

Als je slecht blijkt te zijn na het eerste jaar zul je moeten zorgen dat je andere punten goed zijn, zodat je over gaat. Dan kun je na de derde een vakkenprofiel kiezen. Dan mag je aardrijkskunde laten vallen. En om je zorgen te maken over een baan, daar ben je nog veel te jong voor. Ontdek eerst maar waar je interesses liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan je niks van aardrijkskunde weten.
Het probleem is wel dat je nooit de weg kan vinden naar de baan die bij je past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bij voorbaat gaan zeggen dat je er nooit goed in wordt, sommige mensen zijn laatbloeiers en komen er pas later achter dat ze het wel kunnen.
Maar er zijn heel veel beroepen waar je het niet voor nodig hebt, en tegenwoordig hoef je niet meer in alle vakken examen te doen toch?
12 jaar geleden
Het hangt ervan af of je een toelatingsexamen moet doen voor de universiteit ,u hebt nog zovele dingen te leren en gezien u het nu veel beter kan begrijpen zal u met aardrijkskunde ook wel sterker worden vanzelf door extra meer aandacht te besteden in de klas als er aardrijkskunde gegeven wordt ,dit komt wel goed !
Als je je zwakke plek kent dan kan je daar dan extra wat meer aandacht aan besteden en geheugensteuntjes bedenken verder voor de provincies en de hoofdsteden etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat aardrijkskunde meer is dan topografie. Je kunt slecht zijn in topo, gewoon heel veel moeite hebben met het onthouden van plaatsen en dergelijke.
Maar het vak aardrijkskunde is veel breder, topo is maar een klein onderdeel, zeker op de middelbare school. Aardrijkskunde gaat ook over steden en platteland, over hoe mensen hier en in andere landen wonen, hoe mensen de aarde beinvloeden, waarom er op de ene plek zandgrond is en op de andere plek kleigrond, over vulkanen en aardbevingen, en nog veel, veel meer.
Misschien ga je dat juist wel heel interessant vinden. Het is in ieder geval niet zoiets als topo, dit zijn gegevens die verband met elkaar houden, die vaak goed te begrijpen zijn, en dus voor veel mensen gemakkelijker te leren dan topo, waar natuurlijk(bijna) helemaal geen logica inzit.
En dus denk ik dat je het best overleeft tot je aardrijkskunde kunt laten vallen. En dan zijn er niet zo verschrikkelijk veel vakken die je niet kunt gaan doen. Zo is mijn man geologie gaan studeren, terwijl hij geen aardrijkskunde in zijn pakket had. En geologie gaat over de aarde, het ontstaan ervan, stenen en gesteenten, grondsoorten, allemaal ook aardrijkskundige onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ak is ook niet mijn vak.
Ik heb het gewoon in de bovenbouw laten vallen.
Bij mij was het zo erg dat ik 3 steden op de kaart kon aanwijzen, degene waarin ik heb gewoond. En ik kan Amsterdam niet aanwijzen en ik ken niet alle provincies.
Het interesseert me gewoon niet, vroeger wel altijd hoge punten voor topo gehaald maar 1 dag daarna weer vergeten maar dan ook alles vergeten.

Geen Ak leraar, metereoloog, aardbevingsdeskundige, gids, vliegtuigcontrolekamernogwat, zakenman
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je als zakenman veel moet reizen.
Al zou je het wel kunnen doen als je genoeg geld hebt voor een secretaresse
Je kunt alle beroepen nog kiezen, want aardrijkskunde is voor GEEN ENKELE vervolgopleiding verplicht. Echt niet! Ook niet voor banen in het toerisme, of zelfs voor leraar aardrijkskunde.
Dus als je aardrijkskunde straks op de middelbare school echt niks vindt, dan laat je het zo spoedig mogelijk vallen (waarschijnlijk na klas 3) en dan is er niks aan de hand.
Waarschijnlijk valt het vak je trouwen mee, want aardrijkskunde bestaat uit veel verschillende onderwerpen en is gelukkig niet hetzelfde als topografie!
Veel plezier op school!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net 6 jaar vwo achter de rug. Ik heb totaal geen verstand van aardrijkskunde. Ik kan alles worden wat ik wil, maar ik word liever geen geoloog of aardrijkskunde leraar.