ik ben 16 jaar en wil stoppen met school om dat ik heel moelijk kan leren dus heb ik er geen zin meer wat kan ik doen om te stopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K
Kimath
12 jaar geleden
Kun je niet van school wisselen waar het leuker is met betere begeleiding?
Wat wil je de rest van je leven gaan doen zonder diploma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johan, als je dat doet, dan heb je er de rest van je leven spijt van. Dat kan ik je garanderen.
Álle, maar dan ook echt álle mensen die gestopt zijn met school hebben daar spijt van gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vind maar een baan zonder enig diploma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er wel, poepzuiger bij de gemeente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet jezelf even afvragen wat je later wil worden en wat je daarvoor dan moet kunnen. Als het goed is heb je dan ook wel zin om daarvoor iets te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies lol wat verdient dat :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@J0ve, jij bent daar 1 van (die alle)? Wel knap dat zij ze allemaal kent!
anneliez
12 jaar geleden
Probeer een opleiding te vinden in een richting die je leuk vindt. dat leert een stuk prettiger als je weet waar je het voor doet. Niet makkelijker misschien maar wel prettiger. Een opleiding met veel praktijklessen/stage bijvoorbeeld. Hoop dat je handig bent, handige mensen vinden wel werk, maar met de benodigde papieren een stuk makkelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige VMBO scholen hebben een speciale klas met leerlingen zoals jij. Zij doen veel praktijk en nog een beetje school erbij. Vraag eens rond of dat bij jou in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym, ik bedoel natuurlijk alle mensen die ik ooit ken of horen praten, die gestopt zijn met school, die hebben er allemaal spijt van. Bovendien, de vraag "daar ben jij er een van?", wat suggereer je daar mee? Want nee, daar ben ik er geen van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@J0ve, ik suggereerde niets, het was gewoon een vraag. Je tekst "Álle, maar dan ook echt álle mensen " suggereerde voor mij niet alleen de mensen die jij kent. Dat komt ook omdat de zin zo overtrokken is neergezet. Volgens mij zijn er ook wel bekende nederlands die geen diploma hebben en toch een leuke job hebben. Iedereen kan wel iets in het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@onbekend, geen idee, ik zie ze hier wel eens rijden maar vraag mensen nooit naar hun inkomen. Je kan informeren bij gemeente Rotterdam als je interesse hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jove ; ik ben dan vrees ik de uitzondering die de regel bevestigd, want ik heb er eigenlijk nooit echt spijt van gehad, gezien de dingen die ik WEL heb gedaan en meegemaakt, die met een studie of opleiding nooit gekund hadden. Los van het feit dat niets me langer dan een paar jaar boeit. En welke opleiding ik ook gedaan zou hebben, na 15 jaar fulltime moederen is die hele opleiding volledig irrelevant geworden. Nou ben ik sowieso het type dat vind dat je nergens spijt van moet hebben omdat alles goede en slechte kanten heeft, maar dan nog, ik ken zeker meer schoolverlaters die daar niet per definitie spijt of nadeel van hebben. Dat zijn echter zonder uitzondering mensen die juist WEL heel erg goed kunnen leren, en dus makkelijk voor zichzelf kunnen beginnen of opklimmen in een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok spijt is dan misschien een groot woord, maar geef nou toe, je had ook kunnen moederen terwijl je een opleiding deed, en dan had je later nog meer mogelijkheden gehad dan je nu hebt.
En zeg nou zelf, zou jij alleen maar om je eigen situatie aan de vraagsteller aanbevelen dat het niet uit maakt of hij al dan niet stopt met zijn school?
Ik weet zeker dat je moet bekennen dat mensen met een diploma in het leven vele malen meer kans en mogelijkheden hebben dan mensen zonder diploma.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik niet blij ben dat je het ondanks dat gewoon gered hebt. Bovendien ben ik het helemaal met je eens dat je buiten school net zoveel KAN leren als tijdens een opleiding. Sterker nog, ik denk wel meer!
Daar gaat het echter niet om. Het is hoe andere mensen, met name werkgevers, kijken naar iemand die geen diploma heeft. Dat is gewoon zonde. Zeker als het een keuze is zoals in dit geval!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
IK HAAT SCHOOL MET HEEL MIJN HART en waarom hebben we leerplicht, ik bepaal zelf wel of ik zin heb om nog verder te leren. Bovendien leren we ook vooral dingen die we later nooit meer gaan gebruiken of dingen die we zodra we daar weg zijn al weer vergeten zijn. Het enige wat je op school leert is hoe je informatie voor korte termijn in je hoofd kunt stampen en de weg terug naar huis. Ze zouden ons beter dingen kunnen leren waar we later ook écht gebruik van gaan maken, zoals koken of financiële zaken of wat dan ook. Alles is beter dan uitzoeken hoe ik van een lijn een formule kan maken.

Antwoorden (6)

Je mag als je 16 bent stoppen met school, maar of dit verstandig is? Ik snap heel goed dat je op die leeftijd het gevoel kunt hebben: Waar doe ik het voor? Maar het is heel belangrijk voor je toekomst om diploma`s te hebben. Je kunt het heel moeilijk krijgen om een (goede) baan te vinden zonder diploma`s. Er is vast wel hulp voor je beschikbaar. Heb je al om hulp gevraagd? Dat kan een drempel voor je zijn. Misschien is er een vertrouwenspersoon op school die je kan helpen. Denk er goed over na want het zou zonde zijn als je hier later spijt van zou krijgen en kansen zou verspillen.
Praat er in ieder geval met iemand over die je vertrouwd en neem geen overhaaste beslissingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet.

Tijdens Prinsjesdag presenteerde het kabinet Balkenende III de miljoenennota voor 2007. Daarin werd aangegeven de leerplicht per 1 augustus 2007 te verhogen (van partieel leerplichtig vanaf 16 jaar naar volledig leerplichtig tot 18 jaar) voor jongeren die geen startkwalificatie hebben gehaald (beleidsterm van het kabinet die staat voor een diploma op minimaal mbo-niveau 2 of minimaal havo of vwo). Dit wordt ook wel de "Kwalificatieplicht" genoemd. Hiermee wil het kabinet voortijdige schooluitval bestrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook werk en school combineren, je gaat 1 dag per week naar school e 4 dagen werken, je moet dan wel zelf werk vinden. Hoe dan ook, je bent tot je 18de leerplichtig.
Nog even doorbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet welke nationaliteit je hebt, maar als leerling in het Vlaams secundair onderwijs kan je je wens "gedeeltelijk" waarmaken.

Vanaf je 15e verjaardag kan je "deeltijds onderwijs" volgen. Dat betekent dat je één dag per week naar school gaat om "theorie" te krijgen en de overige vier dagen "werk" je. Je verdient daarmee geen fortuinen, maar het levert je wel een aardige cent op.

Meer informatie over "Deeltijds Onderwijs" vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben indertijd gewoon gestopt en ben 40 uur in de fabriek gaan werken. Helaas betekende dat achteraf wel een dikke boete van de leerplichtambtenaar, die mijn minimumjeugdloon zo ongeveer oversteeg ; een wijze les.
IOp die leeftijd opdwordt je namelijk geacht nog minimaal twee dagen naar school te gaan, en op je zeventiende nog één dag. Tegenwoordig is dat in de praktijk : werkend leren. En dat 'leren' mag je op dat niveau best met een korreltje zout nemen ; het is bijzonder praktijkgericht onderwijs.

Werken zonder opleiding is ook niet alles, dus na een jaar zat Marleentje weer braaf op school -zij het ver onder mijn niveau, maar ik was het leren en vooral het schoolklimaat meer dan beu. Toen ik 18 werd ben ik gestopt en een jaar naar Spanje gegaan, wat dan wel weer aardige toekomstperspectieven gaf, maar dan spreek ik wel over de jaren '80. Vandaag de dag zal dat een stuk lastiger liggen. Binnenkomen op de postkamer en eindigen achter een bureau met een HBO-functie is niet meer zo van deze tijd.

Zoek dus een leuke, praktijkgerichte opleiding (waarbij leren echt maar een minimale bijzaak is) waarbij je in elk geval een leuk beroep kunt leren. Want het alternatief als je nu stopt, is de rest van je leven ergens aan de lopende band staan, schoonmaken, post bezorgen of loonslaaf in een winekel of magazijn. An sich niks mis mee, maar doodzonde als je beter kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat ; vandaar : niet dat er iets mis mee is. (Heb het ook allemaal gedaan). De vraag is of je je er ook goed bij voelt, en dat hangt in de praktijk ook wel af van of je echt meer kunt (en je dus snel zult gaan vervelen) of dat je ongeveer op je niveau werkt met collega's van je niveau. Dan hou je het een stuk langer uit, is mijn ervaring. Winkelpersoneel is tegenwoordig trouwens bij lange na niet meer altijd ongeschoold, hoor ! Maar zoals zoveel MBO-beroepen wordt daar (ten onrechte) wel veel op neergekeken. De overwaardering voor de witte boord is nog bij lange na niet voorbij. De vorige eeuw was het ettelijke generaties op rij gebruikelijk dat kinderen het net iets beter gingen doen dan hun vaders ; die tijd is nu ECHT voorbij. Het maakt ook wel verschil natuurlijk of je het echt je hele leven fulltime moet doen, of tijdelijk danwel als bijbaan.
dat brengt een hoop gedoe mee met de leerplicht en ook al kan je moeilijk leren het is wel je toekomst dus ik zou als ik jou was gewoon doorleren en extra hard studeren succes