Financieel onderwijs. De basisbeginselen van het fenomeen geld, hoe je dat maar één keer kunt uitgeven, waar je normaal van moet kunnen leven en wat het verschil is tussen nuttige en nutteloze uitgaven, dat je niet moet kopen wat je 'nodig' hebt, maar waar je niet buiten kan.
Ik heb sterk de indruk dat deze basiskennis bij veel jongeren (waarbij ik 'jongeren' nog wel wil oprekken tot tegen de 30 en ouder) ernstig ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens

Andere antwoorden (17)

Kendo, japans stokvechten.
Het is in japan een schoolvak.
Niet competetief, goed voor de motoriek, discipline, concentratie, als uitlaatklep voor energie/agressie en een mooie oefening in loslaten van "het denken".

Toegevoegd na 1 uur:
En een oefening in non-dualiteit. Iets wat Jaap van Zweden tevergeefs bij Zomergasten aan Margriet van der Linden duidelijk probeerde te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt in NL toch vechten denk ik, leraren die KO gaan enzo. In Japan is het met de discipline en het respect voor de leraar van de jeugd ietsje anders gesteld dan hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geven de leraar een boken, ipv een shinai...of een katana...dan zien wel wie er KO gaat.
Een vak dat niet bestaat:
''Stressloosheid'', een vak waarbij uitgelegd wordt hoe je met stress om kunt gaan en hoe je gebeurde dingen op school van je af kunt zetten. Met praktijkoefeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands en rekenen. Of hebben ze dat inmiddels weer in het pakket genomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, ik moet je gelijk geven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En klokkijken ! Ik had brugklassers in de klas die niet konden klokkijken !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:lol:. Plusje daarvoor.
Bewust leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrijetijdskunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omgangskunde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vak waar ministerie wordt uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je met ministerie? de algemene politiek of 1 bepaald ministerie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ministerie van het land. Misschien kan je ook nog ze ministerie opleiding, opvoeding. oderwijs.
- Koken, lijkt mij heerlijk ontspannend om na 4 uur les een taart te gaan bakken ofzo. Het is in Amerika een vak, en ik denk als voorbereiding op de studententijd (voor sommige) erg nuttig.
- Debatteren, om mensen meer te laten nadenken over hun mening van: "dat vind ik gewoon".
- Etiquette/sociale omgangsvormen: Hoe ga je normaal/beleefd met mensen om. Bijvoorbeeld dat je respect moet hebben voor je leraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zen meditatie (rust, eenvoud en respect)

Massage (overwint de angst van het aanraken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telefoneren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg uit aub?
:-0 Ik werk bij een grote organisatie met veel stagiares.. veel van hen durven een telefoon niet in hun handen te nemen, laat staan zelf een telefoontje te plegen.. ze zijn zo gewend aan een gsm in hun hand met een
toetsenborsje en zich suf te sms-en.. bellen gebeurt nog maar nauwelijks.. en als ze dan al aan de telefoon zijn is van een telefoon etiquette al helemaal geen sprake meer!
yoga i.p.v. gym, dus lekker lui en ontspannen.

maar ik zit niet meer op school, dus het maakt me niet zoveel uit hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de laatste tijd alles draait om E.Q. (ipv IQ), en het enorm belangrijk is hoe je sociaal in elkaar steekt, lijkt het me heel zinnig om daar eens les in te gaan geven.
Ook omgang met elkaar en anderen, en anderen die anders zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er een vak moet komen wat jongeren bewust maakt van de praktijk. Een soort wekelijkse stage.

Een vrij ruim begrip, maar je zou iets kunnen bedenken dat jongeren bijvoorbeeld een documentaire over de zorg instellingen, bejaarden huizen, openbaar vervoer, verkeerspolitie en dergelijke moeten maken. Hierdoor raken ze bewust betrokken met de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt als een soort maatschappelijke dienstplicht ; ben ik overigens ook helemaal niet tegen.
spiritualiteit

droomkunde

aikido (of andere vechtsporten (ik vind het belangrijk dat je je agressie kan uiten en dat je jezelf kan verdedigen)

algemene ontwikkeling

omgang

technologie (dat je leert omgaan met alle nieuwe dingen als IPod programmeren en dat soort dignen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen / opvoeding.Van baby t/m puber.Ook TV programma "baby te huur" terugkijken en erover discussieren.
Zo komen wellicht ook problemen aan het licht van kinderen in de klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NLP zodat kinderen leren hoe ze als volwassene onbeperkt zichzelf kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rethoriek en Logica: een doede basis om verstandig met elkaar te praten.