Mag een stageberijf de zaak aan een stagiare overlaten?

Ik loop nu al een tijdje stage bij een computerzaak, waarbij ik dagelijks ongeveer 3 tot 4 uur alleen ben van de 9 uur. Daarbij komt dat ik alle reparaties en configuraties aan pc`s doe en dus voor de baas geld verdiend zonder dat hij het werk dat ik lever controleer.

Ik heb genoeg kennis om alles goed te laten lopen maar ik ben nog steeds maar een 1e jaars MBO student.

Ik meende ergens te lezen dat je een stagiare niet mag zien als een volledige werknemer.

Is dit uitbuiting van studenten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (7)

Ga eens met je baas praten. Stel hem voor dat jij jezelf opstelt als een volledig medewerker, je jezelf er dus ook naar gedraagt, en hij je een 10 geeft.

Mooie deal, toch?

Dit is niet correct, maar als je er problemen over maakt, trek jij aan het kortste eind...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt inderdaad niet dat jij zoveel verantwoordelijkheid hebt in je eentje. Natuurlijk moet je het vak leren door het te doen, maar je hebt altijd begeleiding op de achtergrond nodig. Een stagiaire moet ook altijd boventallig staan. Misschien kun je dit eens aankaarten bij de school, als je zelf problemen mee hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.stageplaza.nl/media/stage-handboek.pdf

Kijk eens op deze site. Hij is speciaal voor studenten die stage lopen.
amc
12 jaar geleden
Een stagiair hoort officieel altijd 'boventallig' te zijn, oftewel mag hij bij het indelen van een werkschema niet worden meegerekend. Bijvoorbeeld: normaal staan er 3 volwaardig gediplomeerde en betaalde werknemers. Dit mag de baas niet zomaar veranderen naar 2 werknemers + de stagiair. Tenslotte ben jij nog in opleiding, en mag men dus niet van jou verwachten dat je alle kennis en kwaliteiten hebt die de gewone medewerkers hebben, ookal heb je die wel. Je bent tenslotte niet voor niets stagiair: je bent daar om iets te leren, en niet om de baas kosten te laten besparen op volledige medewerkers.

Praat er over met je baas, leg hem goed jou gevoel uit. Dit kan eng zijn, maar toont juist dat je goed voor jezelf op komt, met de baas mee denkt en weet wat je rechten en plichten zijn. Luistert hij niet, vraag dan hulp aan school. Ook zou er eigenlijk iemand beschikbaar moeten zijn om jou werk te controleren en eventuele tips te geven. Je mag nog fouten maken bij je stage (zeker als 1ste jaars!) en je bent daar om te leren!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit melden bij de stagebegeleider, die kan hier vragen overstellen. En er is natuurlijk ook nog de stageovereenkomst die fe school heeft, en die de stagegever heeft onder tekend. Maar ik weet bijna zeker dat dit niet kan. Ook uit oogpunt van veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Je krijgt de kans om jouw kennis in de praktijk te brengen.
De baas blijft ten alle tijden verantwoordelijk van de producties die uit jouw handen komen.
-Jij doet je werk waarschijnlijk zó goed, dat de baas jou hierin vertrouwt en het niet nodig vindt dit nog eens te controleren.
-Zolang er geen klachten terugkomen, bewijs jij aan jezelf én de baas dat je goed bezig bent.
-De ervaring die je hier mág opdoen is iets waar je alleen maar blij om kunt zijn.
-Op zijn minst krijg je een heel goed punt voor deze stage dat ook nog een extra pluspunt op jouw cv kan betekenen.
-Het zijn juist de pluspunten die het succes van je leven gaan bepalen.
-Als er bij een sollicitatie een keuze gemaakt moet worden tussen personen die allemaal gelijke kennis en kunde hebben over het gevraagde voor een job, dan geeft dit pluspuntje wat de anderen net niet hadden, de doorslag.
-Het zit 'm vaak in de kleine dingen van het leven die je of... op de rails gooien of... het scheelde maar een haartje; je was het nét niet. Weer pech!
-Werk je liever met een controleur achter je; of ben je toch blijer met de kans écht zelfstandig je te kunnen bewijzen?
-Het kan en mag niet zo zijn dat je op de gedachten komt dat je misschien uitgebuit wordt. Fout!
-Ben blij met de stageplek waarbij je de kans gegeven wordt zelfstandig te werken!
-Laat het mes aan twee kanten snijden. Voordeel voor jou en de baas!
-Ben eerder trots op jezelf; de vruchten komen later wel.
-Stel je bescheiden op en doe gewoon je werk. Er is helemaal geen probleem.
-Je kunt er wel een probleem van maken door hierover te gaan zanikken bij je baas. En als deze niet wilt luisteren hiervoor hulp te gaan zoeken bij de school of elders.
-Eérst dienen om te verdienen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stagiair(e) wordt geacht (nog) niet voldoende bekwaam te zijn om een ambt uit te voeren én de volledige verantwoordelijkheid op zich te dragen. Daarom kan je nooit verantwoordelijk geacht worden voor fouten die je maakt.

Als de baas van de computerzaak "fout gerepareerde" computer verkoopt is het dus op zijn verantwoordelijkheid. Jij bent namelijk een "lerende" werknemer en wordt wettelijk ook zo beschermd.