Is bloemen "op" de vaas zetten dialect of abn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit gehoord :\ "ik zet de bloemen ff in een vaas".. :\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloemen op de vaas zetten is dan een geen correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bloemen zet je altijd in de vaas.
volgens goed Nederlands gebruik.
gewoon, er in.

Antwoorden (8)

Is hier al wat over gezegd:

http://www.goeievraag.nl/vraag/prik-cola-prik-cola.203714

Toegevoegd na 19 minuten:
Bloemen op de vaas is ook goed:

Toegevoegd na 19 minuten:
Bloemen op de vaas kon ook:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABN, vergelijk met "op sterk water zetten".
Wat wel dialect is, is zeggen "ik ga op bed" of "ik lig op bed".
Daaraan bezondig ik mij regelmatig.

Toegevoegd na 16 minuten:
Van site van Fleurop, bloemenkenners bij uitstek:

Boeket beschermd transporteren en zo snel mogelijk op vaas zetten

Fleurop bloemisten verpakken uw boeket zorgvuldig. Dit doen zij om te voorkomen dat de bloemen tijdens het transport te lijden hebben van beschadiging, kou of warmte. Zet uw Fleurop boeket na ontvangst zo snel mogelijk in het water. Houd bij het op water zetten rekening met hier genoemde verzorgingstips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lig op bed, zou ik ook zo kunnen zeggen, zeker als ik niet de dekens over me heen geslagen zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit weer lig ik op bed.
Dat lijkt mij prima Nederlands.
Je ligt namelijk ook letterlijk op bed. Maar bloemen zet je niet op een vaas, maar er in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lig ook op bed als ik het dekbed heb overgeslagen.
Evenmin kom ik uit bed, ik "ga van bed af".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bloemen zet je toch IN een vaas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je doet ook iets "in" sterk water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer een min van een minkukel die het allemaal niet meer zo scherp ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal mee oneens. En om mij dan een minkukel te noemen is ook niet zo charmant van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sherpa, lieverd, lezen: Citaat:
Zet uw Fleurop boeket na ontvangst zo snel mogelijk in het water. Houd bij het op water zetten rekening met hier genoemde verzorgingstips. Hier wordt nergens gesproken van "op de vaas zetten"!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de vaas is echt dialect. Net zoals onder paardrijden zitten.
Bloemen zet je in een vaas.
Niet er op.

Vergelijkingen met "op sterk water zetten" gaan niet op, want daarmee zet je iets in een sterk water met de bedoeling dat dat " sterk water " iets doet met hetgene je er op hebt gezet.

Bloemen op de vaas zetten kom ik hier in het zuiden van het land nooit tegen.
Nu wil dat niet alles zeggen.

Maar er wordt gesproken over een vaasleven voor bloemen.
Hiermee wordt bedoeld het aantal dagen dat de consument thuis nog plezier heeft aan de bloemen; in de vaas dus. Dit wordt ook wel de houdbaarheid genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey suffie, je zet bloemen in(op) een vaas met de bedoeling dat het water iets doet met die bloemen, namelijk dat ze langer vers blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wakker worden !
http://www.fleurop.nl/Verzorgingstips/Default.aspx#transport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou ook een wekkertje Sherpa. Zie mijn antwoord ;-)
momopoyolo heeft het juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan jij ook een -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Ik heb nog nooit bloemen op een vaas gezet.
Ik doe ze er gewoon in, want anders kunnen ze niet bij het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat:
Zet uw Fleurop boeket na ontvangst zo snel mogelijk in het water. Houd bij het op water zetten rekening met hier genoemde verzorgingstips. Hier wordt nergens gesproken van "op de vaas zetten"!!
"Bloemen op de vaas" geeft ongeveer 17.000 hits op Google.
"Bloemen in de vaas" geeft ongeveer 136.000 hits.

Daar kun je uit opmaken dat 'in de vaas' veel wijder verbreid is dan 'op de vaas'. Het lijkt er dus inderdaad op dat 'op de vaas' dialect of streektaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kul, je kunt daaruit alleen concluderen dat het een meer gebruikt wordt dan het ander. Om een oude discussie op te rakelen, dan zou :"hun zeggen dat hun het niet gedaan hebben" inmiddels ook ABN zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want 'ze zeggen' en 'zij zeggen' googelen samen 3.900.000 keer en 'hun zeggen' 105.000 keer. Jou was niet opgevallen dat ik me heel voorzichtig uitdruk in mijn antwoord?
Zoals momopoyolo al aangaf, het correcte Nederlands is IN de vaas zetten. Op de vaas zetten is inderdaad gebiedsgebonden en komt van : Het opmaken van bloemen in een vaas"
"Op" relateerd dus niet de handeling van de bloemen in de vaas doen maar wat je met de bloemen doet.

Resumerend: Als je bedoelt daadwerkelijk in de vaas zetten van bloemen, dan is "IN de vaas" zetten de juiste spreekwijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de conclusie niet dat op vaas zetten dialect is, maar dat "in" de vaas zetten en "op" vaas zetten naar twee verschillende soorten handelen verwijst. Wel scherp blijven.
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sherpa Wat schrijf ik nu? Het is gebiedsgebonden. Een verbastering van het opmaken. Dat gebruiken ze niet overal blijkt. Ik spreek nergens over een dialect. Over scherp blijven gesproken zeg! Nu moet je inhouden..eh ophouden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus geef je geef antwoord op de vraag. Nog een -, als dat zou kunnen.
Óók een paard wordt op stal gezet, maar een geit in de stal. Zal misschien te maken hebben met het de mate van 'edelheid' wanneer het d'r op of d'r in moet. Bloemen houden van mensen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is streektaal. Dialect, zo je wilt. Alleen in het oosten van het land wordt het op deze manier gezegd en voor de rest van de Nederlanders klinkt het erg grappig.

Het valt ongeveer in het zelfde rijtje als
'Ik heb m'n spullen niet bij." (Zuid-Nederland) en
'Ik zit onder paardrijles" (Oost-Brabant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het dialect is of niet weet ik niet, maar dat van het oosten klopt zeker niet. Ik woon mijn hele leven al in Noord-Holland, in bovenste gedeelte waar west-fries gesproken wordt en hier zegt ook iedereen soms de bloemen op de vaas zetten en soms in, gewoon verschillend, dan het een, dan het ander. Dus is niet alleen in het oosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dialect is het niet. De definitie van Dialect is een afwijking van de standaardtaal. Kijken wordt bv kiek'n. De verschillen in- of op is geen dialect maar een vebastering of samenvoegingen cq weglaten van zinsdelen.
Ik kan prima" Ik heb mijn spullen niet bij" uitspreken zonder dat het als een dialect klinkt. "Ik zit onder paardrijles" --> Ik zit op een paard en leer onder toezicht rijden, of een verbastering van onderricht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je zit toch OP paardrijles?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Covered: Ja, je bent op les.
Dat is spreektaal, óf het is overgewaaid uit andere culturen die in NL wonen. Ik ken veel mensen die "zetten" in de meest vreemde zinscombinaties gebruiken... Ik kan mij daar behoorlijk aan ergeren af en toe.

Het is net zoiets als "ik zit op school" en "ik zit op voetbal".

Je zit niet letterlijk op school, op het dak. En je zit niet letterlijk óp de voetbal zelf. Ik ben in de school en ik doe aan voetbal.

Het is officieel "bloemen IN de vaas DOEN". Je legt de bloemen niet los op (je zet het op de vaas) vaas. Je doet ze erin. Dus is "bloemen op de vaas zetten" niet goed Nederlands.

Zetten wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt. Ipv "ik ga een staart in mijn haar maken" zeggen mensen tegenwoordig "ik ga een staart in mijn haar zetten", of .. "ik ben aardappels in de pan aan het zetten". "ik zet mijn kleding in mijn kast".

Je zet het stiekje niet los op je haar. Je maakt het stiekje vást in je haar. Aardappels DOE je in de pan en kleding LEG je in de kast...

Toegevoegd na 2 minuten:
de mensen die ik persoonlijk ken die "zetten" als een soort "smurf" (ik ben aan het smurfen)werkwoord gebruiken, zijn veelal caraibisch, of afrikaans... of marokkaans.. . DAt zijn de mensen die ik ken en ik wil dus niet zeggen dat iedereen die van deze afkomst is deze woorden zo gebruikt. Alleen sommige mensen dus en niet iedereen.